15 december 2022
De betrokkenheid van jongeren bij de politiek is altijd cruciaal geweest voor de toekomst van de democratie. De adolescenten van vandaag zijn immers de stemgerechtigde burgers van morgen. Maar zowel wereldwijd als in Europa neemt de tevredenheid van jongeren over de democratie af. Deze groeiende ontevredenheid kan jongeren aanzetten tot apathie en zich afwenden van democratische processen of tot geradicaliseerde attitudes, populisme, identificatie met marginale groepen en betrokkenheid bij desinformatie.
Beide scenario's geven aanleiding tot bezorgdheid over de toekomst van liberale democratieën in Europa. Om beter te begrijpen hoe Generation Alfa (geboren na 2010) politieke informatie verwerkt, zal IP-PAD (Interdisciplinaire perspectieven op de politiek van adolescentie en democratie) hun ontwikkelende politieke brein en gedrag bestuderen.
IP-PAD brengt inzichten en perspectieven uit verschillende disciplines bij elkaar om het urgente maatschappelijke probleem van ontevredenheid van jongeren over democratie beter te begrijpen. ‘Dit wordt de eerste keer dat communicatiewetenschap en politicologie worden gebruikt in combinatie met psychologie en ontwikkelings- en affectieve neurowetenschappen’, vertelt projectcoördinator en communicatieonderzoeker Bert Bakker. ‘Dit is een belangrijk moment voor sociale wetenschappers om een groep te bestuderen die we vaak over het hoofd hebben gezien: mensen die te jong zijn om te stemmen’, vult Gijs Schumacher, mede-onderzoeker en universitair hoofddocent bij de afdeling Politicologie aan. ‘Tegelijkertijd leren neurowetenschappers en psychologen meer over de ontwikkeling van politieke attitudes en politiek gedrag van jongeren.’
Er worden nu twaalf promovendi geworven door de Universiteit van Amsterdam (Nederland), Universiteit van Wenen (Oostenrijk), Panteion University of Social and Political Sciences (Griekenland), Jagiellonian University (Polen) en Royal Holloway, University of London (VK). Deze instituten zullen hun onderzoek en opleiding uitvoeren in samenwerking met het Europees Jeugdparlement, het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek van de Europese Commissie, Gallup International en Counterpoint Global.
Neem contact op met: