Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

'Ik ben super blij met de toekenning van onze aanvraag. En trots op ons brede consortium, waarin onder andere drie praktijkorganisaties kernpartners en co-financier zijn en vier andere jeugdzorgorganisaties de aanvraag hebben ondersteund en samenwerkingspartner zijn', aldus Boendermaker.

Samenwerken met professionals in de praktijk

Een interdisciplinaire groep onderzoekers en ontwikkelaars van vijf hogescholen (naast de HvA: HU, Saxion, NHL Stenden en HAN) en vier universiteiten (naast UvA: UU, OU en RUN) gaat samen met ruim 20 samenwerkingspartners (waaronder vertegenwoordigers van cliënten, professionals en beleid) de komende zes jaar verschillende projecten uitvoeren. Zij werken nauw samen met professionals in de praktijk om manieren van leren op de werkvloer te ontwikkelen. Een ontwerp-lab met een inhoudelijke- én een technische groep maakt deel uit van het project.

Leren op de werkvloer

Leonieke Boendermaker: 'Ik verwacht veel van het opzetten van het ontwerp-lab. Er zijn al voorbeelden van het oefenen van gesprekstechnieken met een virtuele acteur op je computer of met een VR-bril op. Maar ik denk ook aan apps met reminders. Of aan het zelf gericht terugkijken van een opname van een sessie met ouders of jeugdigen in een veilige online omgeving. Allemaal voorbeelden van het gebruik van technologie om te leren op de werkvloer die we graag op effectiviteit willen onderzoeken en als het werkt willen borgen in de praktijk van de jeugdzorg. Voor dat laatste, het borgen van leren op de werkvloer, is tot nu toe nog nauwelijks aandacht in de jeugdzorg. Leren wordt vooral gezien als een individuele aangelegenheid van professionals. Daarom richt een deel van het programma zich op het ontwikkelen van een infrastructuur voor leren op de werkvloer op team- en organisatieniveau.'

Over de Nationale Wetenschapsagenda

In opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) voert NWO het onderzoeksprogramma van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA) uit. Het doel van de NWA is om met kennis een positieve, structurele bijdrage te leveren aan de maatschappij van morgen, door vandaag bruggen te slaan en met elkaar voor wetenschappelijke doorbraken en maatschappelijke impact te zorgen. Hieraan wordt onder andere invulling gegeven via een jaarlijkse financieringsronde voor Onderzoek op Routes door Consortia (ORC).

In de NWA-ORC werken interdisciplinaire consortia aan het portfolio van de 25 NWA-routes, waarmee maatschappelijke impact en wetenschappelijke doorbraken binnen bereik komen. De NWA stimuleert productieve interacties en team science, zowel de gehele breedte van de kennisketen als relevante maatschappelijke partners zijn vertegenwoordigd in de onderzoeksprojecten. In deze ronde ontvingen 19 consortia financiering om te werken aan wetenschappelijke en maatschappelijke doorbraken.

Meer weten over dit programma?

Prof. dr. L. (Leonieke) Boendermaker

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Programme group: Preventive Youth Care

Prof. dr. B. (Bram) Orobio de Castro

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Programme group: Developmental psychopathology