De Universiteit van Amsterdam, het Centrum voor Wiskunde en Informatica (CWI) en QuSoft hebben gezamenlijk een nieuwe innovatiehub opgezet voor het ontwikkelen van quantumsoftware en -applicaties. De hub Quantum.Amsterdam gaat de ambities van toonaangevende kennisinstellingen en branchepartners met elkaar verbinden.

Het belangrijkste doel van Quantum.Amsterdam is het stimuleren van de innovatie en economische ontwikkeling van quantumtechnologie. De hub zal de samenwerking versterken tussen vooraanstaande kennispartners (QuSoft, UvA, CWI, Hogeschool van Amsterdam, VU Amsterdam en SURFsara), technologiebedrijven en een branchenetwerk met van bedrijven met grote interesse in het verkennen en ontwikkelen van nieuwe bedrijfstoepassingen. Partijen in dit netwerk zijn onder meer ABN AMRO, Amazon, Atos, Bosch, Capgemini, Deloitte, IBM, ING, ORTEC en Rabobank.

Hotspot

Quantum.Amsterdam biedt via deze samenwerkingen toegang tot krachtige onderzoeksfaciliteiten, infrastructuur en tooling. Het zal ook gaan fungeren als een hotspot voor talent en de creatie van startups. Verder zal de hub educatie, trainingen en inspiratie gaan bieden aan de groeiende quantumgemeenschap.

Quantum Delta NL

De Quantum.Amsterdam hub maakt deel uit van het landelijke programma Quantum Delta NL. Voortbouwend op de sterke reputatie van Nederland, wil dit programma de positie van ons land als leidende regio binnen de EU op het vlak van quantumtechnologie verder versterken.