Women in the Faculty (WiF) is een platform dat zich sinds 2007 richt op ondersteuning, advies en coaching van vrouwelijke wetenschappers bij de FNWI. Nu is er sinds mei 2020 een uitbreiding bijgekomen: Women in the Faculty of Science - Student Chapter, oftewel WiF Students.

Women in the Faculty of Science - Student Chapter (WiF Students) houdt zich bezig met de belangen van vrouwelijke bètastudenten aan de Universiteit van Amsterdam. De organisatie is opgericht door vijf UvA-studenten van verschillende bètastudies, waaronder Informatica, Kunstmatige Intelligentie en Biomedical Sciences.

Wat doet WiF-Students?

De positie van mannen en vrouwen in de academische wereld is nog altijd ongelijk. In veel studies en academische functies op de FNWI zijn vrouwen ondervertegenwoordigd. WiF Students wil deze genderkloof dichten, onder andere door in kaart te brengen waarom vrouwen minder vaak voor bètastudies kiezen dan mannen en minder vaak doorstromen naar academische functies.

Blijf op de hoogte

WiF Students organiseert lezingen, brainstormsessies en andere activiteiten. Laat hier je e-mailadres achter om uitnodigingen voor toekomstige evenementen te ontvangen.

Je kunt WiF Students volgen via de volgende kanalen:

Overigens hoef je geen vrouw te zijn om deel te kunnen nemen aan activiteiten van WiFStudents. Iedereen die geïnteresseerd is in gendergelijkheid binnen bètastudies is welkom!

Eerste evenement WiF Students

Om iedereen kennis te laten maken met WiF Students is er een eerste evenement gepland via Zoom op 17 juni. Felienne Hermans, universitair hoofddocent aan de Universiteit van Leiden, zal een korte lezing geven. Hierin vertelt ze over de status van vrouwen in de bètawetenschappen en over haar eigen missie om zoveel mogelijk mensen te leren programmeren. Er kunnen ook vragen gesteld worden aan Felienne, het bestuur van WiF Students en leden van de WiF.