Heb je altijd al eens een lezing van een Nobelprijswinnaar in de natuurkunde willen bijwonen, en hem of haar vragen willen stellen over diens vakgebied? Dat kan nu! Professor Takaaki Kajita, die in 2015 de Nobelprijs voor Natuurkunde won voor zijn ontdekking rondom de massa van neutrino's, zou dit najaar ons eigen Institute of Physics bezoeken. Dat bezoek is afgelast vanwege de corona-pandemie. In plaats hiervan heeft hij aangeboden een aantal digitale lezingen en discussies te verzorgen, waaronder een Science Colloquium dat openstaat voor al onze medewerkers en studenten. Dit bijzondere colloquium zal plaatsvinden op 3 november tijdens de lunchtijd.
Professor Takaaki Kajita tijdens de Nobelprijs ceremonie in 2015. Foto: Bengt Nyman (CC licentie)

Professor Kajita is een deeltjesfysicus uit Japan. Zijn meest beroemde expriment draaide om neutrino's, een van de essentiele bouwstenen van atomen. Lange tijd werd gedacht dat deze deeltjes geen massa hadden. In 1998 hielpen Kajita's experimenten in het Kamioka-observatorium bewijzen dat ze dit wel degelijk hebben. Tegenwoordig wordt binnen het Kamioka-observatorium niet alleen onderzoke gedaan aan neutrino's, maar ook aan zwaartekrachtgolven. Prof. Kajita is, naast zijn werk als hoofdonderzoeker bij het genoemde observatorium, ook professor aan de Universiteit van Tokio en directeur van het Japanse Institute for Cosmic Ray Research. Op 1 oktober 2020 is hij bovendien benoemd tot voorzitter van de Science Council of Japan.

Abstract

De titel van de lezing is 'Neutrino oscillations and small neutrino mass’. Professor Kajita zal hierin vertellen over het werk dat hem de Nobelprijs opleverde. Dit is de door hemzelf aangeleverde abstract:

Neutrinos have been assumed to have no mass. It was predicted that, if they have mass, they could change their type while they propagate. The phenomena are called neutrino oscillations. Neutrino oscillations were discovered by deep underground neutrino experiments. I will discuss the discovery of neutrino oscillations and the implications of the small neutrino mass. The status and the future neutrino oscillation studies will also be discussed briefly.

Datum en tijd

Dit bijzondere Science Colloquium vindt plaats op dinsdag 3 november van 12.00-13.00 uur. Het wordt gehost door Shin’ichiro Ando van het UvA Institute of Physics. Het event is bedoelt voor alle werknemers en studenten aan onze faculteit. Er is plaats voor maximaal 300 deelnemers. Na de lezing van professor Kajita is er ruimte voor vragen.

Wil je het event bijwonen? Meld je dan aan via de onderstaande knop. Nadat je het formulier hebt ingevuld, ontvang je de meeting-link en het wachtwoord in je mail.