Wetenschapsfinancier NWO heeft vijf nieuwe prijzen ingesteld, bedoeld om wetenschappers die buiten hun onderzoek om bijzondere initiatieven ontplooien te belonen. Op maandag 30 november zijn de eerste Team Science awards uitgereikt. Een van de twee winnaars is de Amsterdam Science Park Study Group van de Universiteit van Amsterdam.

Team Science Award

Twee onderzoeksteams ontvangen dit jaar de eerste Team Science Awards: Team Minnaard en de Amsterdam Science Park Study Group. Deze teams bestaan uit onderzoekers afkomstig uit verschillende disciplines, waarbij jonge talenten samenwerken met senior onderzoekers. Zij ontvangen elk € 10.000, te besteden aan verdere versterking van het team.

Amsterdam Science Park Study Group

De Amsterdam Science Park Study Group richt zich op het opbouwen van een gemeenschap van computationele biologen en bio-informatici. Binnen de groep werken onderzoekers van zowel UvA-SILS als UvA-IBED samen. De focus van het team ligt op het helpen bij het oplossen van problemen met gegevensanalyse, het delen van de beste werkmethoden en het ontwikkelen van professionele vaardigheden. De jury is onder de indruk van de diversiteit van het team en de aandacht voor talentontwikkeling. Het initiatief biedt jonge onderzoekers een veilige omgeving waar zij kunnen samenwerken met andere onderzoekers. De teamleden zijn dr. Marc D. Galland, Tijs Bliek, Zsofia Koma, dr. Like Fokkens, dr. ir. Huub Hoefsloot, dr. ir. Joachim Goedhart, Stacy Shinneman, Johannes de Groeve, dr. Evelien Jongepier en dr. Frans van der Kloet.

Marc Gallard, die de groep heeft opgericht, reageert: 'In maart 2017 ben ik de Amsterdam Science Park Study Group gestart om computationele biologen bij elkaar te brengen. Ik zag dat veel bekwame maar geïsoleerde bio-informatici en data-analisten waren ingebed in experimentele groepen. Onze gemeenschap bestaat uit technici, PhD-studenten, postdocs en universitair docenten die zich dagelijks bezighouden met het delen van data en bioinformatica-vaardigheden, waarmee wordt voorzien in een belangrijke behoefte binnen de Life Sciences. De Study Group brengt mensen samen uit verschillende vakgebieden, van verschillende instituten en universiteiten, met diverse achtergronden en expertise. Bestuursleden dragen op vrijwillige basis bij door lessen en co-werkuren te organiseren en mensen met elkaar in contact te brengen voor samenwerkingen en advies, die allemaal werken aan het gemeenschappelijke doel om levenswetenschappers te voorzien van solide data-analysevaardigheden. Deze onderscheiding wordt erg gewaardeerd en zal ons helpen worden om toekomstige activiteiten te ondersteunen, waardoor we verder kunnen investeren in onderwijs, training en outreach-activiteiten, en om de catering- en computationele kosten van dergelijke evenementen veilig te stellen.'