Op 19 april heeft professor Annemarie van Wezel, directeur van het Instituut voor Biodiversiteit en Ecosysteem Dynamica (IBED) van de Universiteit van Amsterdam, een nieuw samenwerkingsconvenant getekend met Staatsbosbeheer in het kader van het Gebiedsplan Nationaal Park Nieuw Land. Ecologen van het IBED gaan samen met Staatsbosbeheer onderzoek doen in de Oostvaardersplassen.
Annemarie van Wezel, directeur van IBED, met Janneke Ottens, directeur kennis en expertise bij Staatsbosbeheer.

De UvA en Staatsbosbeheer werken al geruime tijd samen in verschillende natuurgebieden in Nederland, waarbij de invloed van natuurbeheer op het landschap centraal staat. Deze nieuwe samenwerking zal zich vooral richten op de relatie tussen de bodemecologie, landschapsdynamiek en natuurbeheer in het grazige deel van de Oostvaardersplassen.

Het doel van het onderzoek is om de nutriëntenstromen in het gebied in kaart te brengen en te begrijpen hoe begrazing door verschillende dieren de landschapsdynamiek en bodemecologie beïnvloeden. In de Oostvaardersplassen zijn grote aantallen grazers te vinden, waaronder paarden, herten, runderen en ganzen. Voor het onderzoeksproject, dat vijf jaar zal duren, zullen verschillende omheinde plekken worden aangelegd om te reguleren welke dieren hier al dan niet kunnen grazen.  Op deze locaties zullen de vegetatie en bodems worden gemonitord. Het onderzoek wordt gecoördineerd door IBED onderzoekers professor Franciska de Vries en dr Kenneth Rijsdijk.

Prof. dr. ir. F.T. (Franciska) de Vries

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica