Docent Biologie John van Boxel is uitgeroepen tot FNWI Docent van het Jaar. Dit werd bekendgemaakt tijdens ‘UvA Uur van het Onderwijs’. Van Boxel kreeg de meeste stemmen binnen de FNWI en werd daarmee door studenten en medewerkers van onze faculteit verkozen tot facultair Docent van het Jaar.

Vanwege de coronamaatregelen werd ‘UvA Uur van het Onderwijs’ dit jaar uitgezonden via online livestreams. Na een openingswoord door rector magnificus Karen Maex en een interview met Monique Volman, expert op het gebied van online onderwijs, werden de winnaars van de verschillende faculteiten één voor één bekendgemaakt.

John van Boxel, de winnaar van FNWI Docent van Het Jaar, kon helaas niet persoonlijk aanwezig zijn bij de bekendmaking, omdat hij op dat moment onderwijs gaf.

Wat stemmers zeggen

Rector magnificus Karen Maex beschrijft waarom Van Boxel dit jaar uitgeroepen is tot FNWI Docent van het Jaar.

Maex: ‘Volgens zijn studenten is Van Boxel een gepassioneerde docent die erg veel weet over zijn vakgebied meterologie en klimaat. Zelfs tijdens het coronatijdperk wist hij zijn kennis op zeer enthousiaste manier over te brengen aan zijn studenten. Daarnaast verweeft hij volgens de stemmers ook veel humor en interactie in zijn lessen om ervoor te zorgen dat elke student de stof begrijpt. Zijn verhalen beklijven bij studenten. Hun kijk op wolken is voorgoed veranderd.’

Over John van Boxel

John van Boxel geeft onderwijs op het gebied van meteorologie, klimatologie en klimaatverandering. Hij is verbonden aan het Institute for Biodiversity and Ecosystem Dynamics (IBED). Van Boxel draagt daarnaast bij aan vele andere cursussen die een klimaatveranderingscomponent hebben, zowel op master- als bachelorniveau. Ook begeleidt hij bachelor- en masterstudenten met hun theses.

Van Boxel heeft in het verleden onderzoek gedaan naar grenslaagmeteorologie, de luchtstroom over kustduinen, eolisch sedimenttransport en duinherstel. Tegenwoordig richt zijn onderzoek zich op klimatologie, klimaatverandering, paleo-ecologie en paleoklimaten.

Verkiezing 'Docent van het Jaar'

De docenten van het UvA Teaching & Learning Centre organiseren in samenwerking met de studenten van de Centrale Studentenraad sinds 2007 de jaarlijkse Docent van het Jaar verkiezing. Deze verkiezing is bedoeld om docenten in het zonnetje te zetten. Bij de FNWI zijn dit jaar 71 docenten genomineerd als facultaire winnaar. Binnen de hele UvA nomineerden meer dan 1200 studenten een docent voor de titel Docent van het Jaar. Op 7 oktober wordt de winnaar van alle faculteiten bekendgemaakt.

Overige winnaars

Ook dr. Steven Rudinac (EB),  prof. dr. Joep Leerssen (FGw), Samar Mosa (ACTA), mr. Fatjon Kaja (FdR), dr. Jos Bramer (FdG) en dr. David Bos (FMG) werden verkozen tot facultair docent van het jaar.

Wij feliciteren John van Boxel van harte met de eretitel facultair Docent van het Jaar!