Kom op 23 mei 2024 naar het congres 'Ongehoord, ongezien: kwetsbaarheid in het strafrecht'. Tijdens dit congres benoemen we o.l.v. dagvoorzitter Bram de Waal de kwetsbaarheden binnen het strafrechtsysteem en bespreken we hoe deze invloed hebben op individuen. Via lezingen en paneldiscussies met inspirerende sprekers krijg je als deelnemer een dieper begrip van deze kwetsbaarheden en word je uitgedaagd om je eigen rol als juridisch professional, wetenschapper, journalist of student te overdenken. Een van de keynote-sprekers is demissionair minister Franc Weerwind.
Kerngegevens van evenement Congres ‘Ongehoord, ongezien: kwetsbaarheid in het strafrecht’
23 mei 2024
08:45 -17:15
Sven Brinkhoff

Er lijkt bij de toepassing van het strafrecht weinig ruimte voor het thema kwetsbaarheid. Centraal staat de robuuste overheidsreactie op allerlei soorten misdaad, waaronder ondermijnende en georganiseerde criminaliteit. Toch speelt kwetsbaarheid hierin een belangrijke rol. Factoren die deze kwetsbaarheid vergroten zijn o.a. de hoeveelheid strafzaken en de beschikbare capaciteit, digitalisering, globalisering, verruwing van georganiseerde criminaliteit, maatschappelijke spanning en polarisatie. Dit congres biedt de kans om de bewustwording te vergroten en is een startpunt voor een multidimensionale verkenning.

Sprekers en dagvoorzitter

Dagvoorzitter: Bram de Waal, o.a. misdaadverslaggever van EenVandaag

Keynote-sprekers zijn:

• Franc Weerwind, demissionair minister voor Rechtsbescherming
  • Sven Brinkhoff, hoogleraar straf(proces)recht aan de UvA
  • Ybo Buruma, raadsheer in de Hoge Raad
  • Yarin Eski, universitair hoofddocent Bestuurswetenschap aan de VU
  • Jan Meeus, misdaadverslaggever en podcastmaker NRC
  • Annette Nobuntu Mul, hoofddocent van de opleiding Ubuntu, Leiderschap & Burgerschap aan de Internationale School voor Wijsbegeerte in Leusden
  • Marieke de Hoon, universitair hoofddocent Internationaal strafrecht aan de UvA

Deelnemers aan de paneldiscussies en interviews zijn:

• Frank Wieland, oud-rechter, onder andere in het proces tegen Willem Holleeder
  • Alrik de Haas, strafrechtadvocaat, raadsheer-plaatsvervanger bij Gerechtshof Den Haag, en voorzitter van de Stichting Mens en Strafrecht
  • Jacco Janssen, rechter in Rotterdam
  • Bassir Roya, senior beleidsadviseur georganiseerde misdaad bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid
  • Theo de Roos, emeritus hoogleraar Strafrecht en strafprocesrecht aan Tilburg University
  • Bas Hellemons, PhD-Fellow (docent/onderzoeker) bij de sectie Strafrecht van de UvA
  • Miranda de Meijer, European Prosecutor en bijzonder hoogleraar Openbaar Ministerie aan de UvA
  • Marieke Rotman, onderzoeksjournalist bij Platform Investico

Lees meer over de sprekers en deelnemers

Bekijk het programma

Doelgroep

Het congres is voor allerlei deelnemers nuttig, leerzaam, interessant en inspirerend. Denk bijvoorbeeld aan de professionals die actief zijn in het strafrecht. De strafrechter, officier van justitie, strafadvocaat en misdaadjournalist kunnen in de uitoefening van hun werk immers geconfronteerd worden met allerlei dimensies van kwetsbaarheid. Dit congres is daarnaast interessant voor wetenschappers, UvA-masterstudenten Strafrecht en eenieder die zich verbonden voelt met dit thema.

Taal

De voertaal tijdens het congres is Nederlands.

Locatie

Het congres zal plaatsvinden in het monumentale gebouw van het Koninklijk Instituut voor de Tropen. Het adres is: Mauritskade 64, Amsterdam.

Samenwerking

Het congres 'Ongehoord, ongezien: kwetsbaarheid in het strafrecht' wordt georganiseerd door het Amsterdam Center for Criminal Justice van de Universiteit van Amsterdam i.s.m. de Stichting Mens&Strafrecht.