
In het ervaringsonderwijs van de Amsterdam Law Practice kruipen studenten in de rol van jurist, door middel van en clinics, law labs en simulaties. Hierdoor vormen ze naast hun juridische vaardigheden en kennis, ook hun beroepsidentiteit.
Ervaringsleren
Anniek de Ruijter geeft nader toelichting: ‘Eigenlijk biedt elk onderdeel en elke partner in de Hub een mogelijkheid voor ervaringsleren. Binnen de Amsterdam Law Practice is voor alle activiteiten in de Hub een seminar of een onderwijsprogramma ontworpen, zodat we ook garanderen dat studenten kunnen leren van deze ervaringen.
Een goed voorbeeld is het werken in de rechtswinkels: studenten kunnen mensen helpen met juridische problemen, en er is ook een speciaal voor de rechtswinkels ontworpen seminar. In het Start-up Incubator programma kunnen studenten, maar ook alumni of medewerkers een onderneming beginnen, wederom met een onderliggend onderwijsprogramma.’
Beroepsidentiteit
De verwachtingen van studenten en van het onderwijs zijn hoog, aldus Anniek. ‘Ik verwacht dat we meer betrokken studenten zullen krijgen. Studenten gaan allemaal rechten studeren met een bepaald gevoel van hoe de rol als jurist hen gaat vormen en wie ze zelf willen zijn als jurist. Door ons ervaringsonderwijs geven we richting we aan dat gevoel en dragen we bij aan de vorming van de beroepsidentiteit van juristen. Hierdoor kunnen we als faculteit meer betrokken, verantwoordelijke en gedegen juristen voortbrengen.’