De komende tijd wordt er aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid en aan de andere UvA-faculteiten alleen nog maar online onderwijs gegeven. Hoe ervaren docenten en studenten het werken en studeren vanuit huis? De redactie van Folia vroeg het o.a. aan universitair hoofddocent Nanda Oudejans en student Rechtsgeleerdheid Fabian van Hal.

Nanda Oudejans is universitair hoofddocent Rechtsfilosofie

‘Het is eigenlijk een vreemde vraag, of thuiswerken wel lukt. Ik kan me voorstellen dat het in een ruim en stil huis zonder schoolgaande kinderen en niet geplaagd door allerlei kopzorgen best prettig doorwerken is. Maar er zijn zoveel factoren waardoor thuiswerken in de knel komt, dat we ons moeten afvragen: zou het wel de norm moeten zijn?

Het kenmerk van een crisis is dat het normale leven tot stilstand komt. Op grond waarvan laten we werk dan doorgaan? En het onderwijs? Als het virus is uitgeraasd en het normale leven zijn keer neemt is het goed de vraag te stellen hoe we uit deze crisis zijn gekomen en te overdenken of er ook andere keuzes gemaakt hadden kunnen worden.’

Universitair hoofddocent Nanda Oudejans
Copyright: Prive
Er zijn zoveel factoren waardoor thuiswerken in de knel komt Universitair hoofddocent Nanda Oudejans

‘Elke student herkent dit wel: het idee dat je de rest van het jaar geen college meer zal hebben, is vrij bizar. Ik ga mijn medestudenten, bestuursgenoten en studentenraadscollega’s namelijk erg missen. Ook het idee dat je in een werkgroep zit en vragen kan stellen mis ik op het moment.

Het enige voordeel is dat ik oneindig vrij ben om mijn dag in te delen. Ik kan studeren, college kijken of een boek lezen op het balkonnetje wanneer ik wil. Kortom, het gaat pittig worden, maar als we aardig zijn voor elkaar slaan we ons erdoorheen.’

Student Fabian van Hal
Copyright: Prive
Het gaat pittig worden, maar als we aardig zijn voor elkaar slaan we ons erdoorheen Student Rechtsgeleerdheid Fabian van Hal