Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Het is op dit moment voor ons allemaal de nieuwe werkelijkheid: het geven en krijgen van online onderwijs. Studenten en docenten treffen elkaar nauwelijks meer op het REC en ook tentamens vinden niet langer op fysieke locaties plaats. Docenten en andere medewerkers van de FdR zetten zich samen in om ervoor te zorgen dat de opleiding doorgaat. En daar komt meer bij kijken dan je denkt! In deze reeks geven medewerkers van de faculteit een kijkje achter de schermen. Deze keer vertelt Liza Mossing Holsteijn, teamcoördinator bij het ICT en Onderwijs (ICTO).

Liza Mossing Holsteijn
Liza Mossing Holsteijn, teamcoördinator ICTO

Wat doet het ICTO eigenlijk? Liza: ‘Wij ondersteunen het onderwijs met het gebruik van ICT-middelen. Zo helpen we docenten met het voorbereiden, organiseren en uitvoeren van online onderwijs en toetsing.’ Het omschakelen van fysiek naar online onderwijs had dan ook een grote impact op de afdeling. Liza vertelt dat ze in de weken voor de eerste lockdown al druk bezig was met de voorbereiding van richtlijnen en randvoorwaarden voor het verzorgen van online onderwijs en toetsing.’Toen de lockdown ook echt afgekondigd werd kwam de afdeling in een stroomversnelling terecht en daar zitten we nog steeds in.‘

Learning as you go

Wat komt er achter de schermen bij het ICTO allemaal kijken bij het organiseren van digitaal onderwijs? ‘Voor elk online en hybride college moeten nu voorzieningen worden getroffen,’ aldus Liza. ‘Denk aan hulp bij de ondersteuning van Zoom, het inzetten van Meeting Owls (apparaten die docenten kunnen gebruiken tijdens werkgroepen die meebewegen naar degene die spreekt, zodat studenten thuis de werkgroep ook goed kunnen volgen) en het opnemen van webcolleges en kennisclips. Ook de toegenomen interactie met Canvas - alles wordt nu via dit platform gedeeld met studenten - zorgt voor extra organisatie aangezien wij de docenten ondersteunen met het opnemen en toegankelijk maken van al het videomateriaal.’

Daarnaast zorgt de online toetsing voor veel voorbereidingen. Liza: ‘Voor de nieuwe software en nieuwe vormen van surveillance, waaronder proctoring software en live surveillance via Zoom, moeten bijvoorbeeld allerlei protocollen worden opgesteld. Ook moeten we onszelf trainen in het gebruik van deze tools.’

Van een discussieforum op Canvas als alternatief voor het aanbieden van een college, naar nieuw opgenomen videocolleges in een professionele studio. We doen er alles aan om de interactie van student met docent en studenten onderling te waarborgen.’

Constant zoeken naar verbetering

Wat is er de afgelopen maanden al veranderd op het gebied van online onderwijs? Liza: ’Er is allerlei software in gebruik genomen om zowel studenten die op locatie komen, als studenten thuis van een college te kunnen voorzien, waaronder Meeting Owls en livestreaming via Zoom. En bij tentamens kun je nu chatten met een tentamenondersteuner.’ Liza geeft een voorbeeld van waar we vandaan komen qua online onderwijs: ‘Van een discussieforum op Canvas als alternatief voor het aanbieden van een college, naar nieuw opgenomen videocolleges in een professionele studio. We doen er alles aan om de interactie van student met docent en studenten onderling te waarborgen.’

Naast de veranderingen die al hebben plaatsgevonden, wordt er bij het ICTO constant gezocht naar verbeteringen in het aanbieden van online onderwijs en het verzorgen van de online tentamens. ‘Het is een continu proces van het onderzoeken van mogelijkheden, processen optuigen, ervaringen opdoen, evalueren, verbeteringen doorvoeren en dan herhaalt dit zich weer.’

We willen álles aanpakken

Er komt veel op Liza en het ICTO-team af. ’Als hoger onderwijs instelling zijn wij van nature niet ingesteld op het verzorgen van volledig online onderwijs. Het is daarom soms echt learning as you go voor iedereen die erbij betrokken is. Er is bijna geen tijd om je voldoende voor te bereiden op wat komen gaat, omdat alles wat we doen nieuw is voor elke betrokkene. Voor mij en ook voor ons als team is deze periode een grote uitdaging.’

Ze vertelt over de moeilijke keuzes waar ze soms voor komt te staan. ‘Vlak voor en tijdens een online tentamenweek is er bijna geen ruimte over voor andere, belangrijke werkzaamheden. Dus moeten we constant afwegingen maken. Dat is moeilijk, omdat we graag álles willen aanpakken om zo goed mogelijk online onderwijs en toetsing aan te kunnen bieden.’ Ter illustratie legt zet uit: ’Als je bijvoorbeeld had bedacht om een casus over de inrichting van online onderwijs te gaan uitwerken, maar er moeten nog laatste aanpassingen worden gedaan voor een online tentamen dat die middag plaatsvindt, dan kun je natuurlijk raden waar je aandacht als eerst naartoe gaat. Om die keuze überhaupt te moeten maken, dat blijft erg vervelend.’

Student als uitgangspunt

We vragen ook hoe het voor Liza was toen het mis ging bij de tentamens. ‘Als ik heel eerlijk ben, heb ik daar wel wat traantjes om gelaten. Naast het feit dat je vreselijk baalt voor de studenten, hebben we met zijn allen keihard gewerkt om alles goed voor te bereiden voor zo’n online tentamenweek en dan blijkt dat er buiten de macht van onze afdeling om van alles mis gaat.’

Liza vertelt dat er inmiddels door Proctorio en de UvA maatregelen getroffen zijn om problemen in de toekomst te voorkomen. Zo is de capaciteit bij Proctorio meer dan voldoende opgeschaald en werkt de inlogserver weer naar behoren.

Ter afsluiting vragen we Liza wat ze tegen studenten wil zeggen. ‘Dat wij – net als jullie – staan te springen om de colleges en de toetsing weer zoals vóór maart 2020 op te pakken. Helaas is de situatie zoals die is en moeten we er het beste van maken. Wij doen er in ieder geval álles aan om het online onderwijs en online toetsing in goede banen te leiden. Wij zijn constant op zoek naar hoe de dingen beter kunnen met jou als student als uitgangspunt.’

Lees ook

Lees de andere artikelen waarin we een kijkje achter de schermen van het digitaal onderwijs nemen:

Copyright: --
Ik heb het idee dat we meer op elkaar aangewezen zijn om online onderwijs succesvol te maken. Docente Goederenrecht Selma de Groot Lees het interview met Selma de Groot
Copyright: UvA
Wij weten dat de impact van proctoring voor studenten groot is, zowel vanuit privacy perspectief alsook vanwege de stress die het geeft. Joti Roest, voorzitter Examencommissie Lees het interview met Joti Roest