Homo- en biseksuele mannen die een monogame relatie hebben, mogen ook bloed doneren, heeft minister van Ark onlangs aangekondigd. Dit besluit is mede genomen op basis van een rapport dat Roland Pierik en Marcel Verweij schreven. ‘Discriminerend en stigmatiserend’ oordeelden zij eerder over de uitsluiting van homomannen bij bloeddonatie.
Bloed doneren

Minister Tamara van Ark kondigde op 11 maart in de Tweede Kamer aan dat homomannen in een monogame relatie vanaf september bloed mogen doneren. Nu mogen mannen die seks hebben met mannen alleen bloed doneren als ze langer dan vier maanden geen seks hebben gehad. Dit vanwege een verhoogd risico op infectieziekten als hepatitis B en hiv.

Aan de beslissing ging een filosofisch-ethisch onderzoek vooraf dat bloedbank Sanquin liet uitvoeren door filosofen van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid en van Wageningen Universiteit. Daaruit kwam naar voren dat het beleid niet alleen op een zo klein mogelijk gezondheidsrisico gestoeld zou moeten zijn, maar dat ook het recht op een gelijke behandeling voor mannen die seks hebben met mannen moet tellen.

Individuele beoordeling

Sanquin schrijft: ‘Op basis van het rapport van Marcel Verweij en Roland Pierik en het advies van de medische adviesraad van Sanquin, is Sanquin tot de conclusie gekomen dat er geen problemen met de transfusieveiligheid te verwachten zijn wanneer het huidige bloeddonorselectiebeleid voor MSM verandert in een meer individueel gerichte beoordeling van het risicogedrag.’

Volgens de onderzoekers is de beslissing waarschijnlijk nog maar een eerste stap in de richting die zij bepleiten. De verwachting is dat in de nabije toekomst ook homomannen die geen vaste monogame relatie hebben maar wel safe seks praktiseren, kunnen doneren. Eerder betoogden Roland Pierik en Marcel Verweij in een opiniestuk in Het Parool er al voor om gedrag zwaarder te laten wegen bij bloeddonatie.