Op 3 augustus is onze collega Yolanda Bos overleden. Yolanda is meer dan dertig jaar verbonden geweest aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid.

Yolanda is eind jaren tachtig als docent bij de afdeling Algemene Rechtsleer komen te werken om begin jaren negentig over te stappen naar de afdeling Privaatrecht. Bij deze laatste afdeling heeft ze een hele generatie bachelor- en masterstudenten met grote toewijding en kunde in diverse onderdelen van het recht ingevoerd. Haar reputatie bij studenten was groot: zij blonk zowel in vakinhoudelijk als didactisch opzicht uit. Zo werden 'de schema’s Goederenrecht van mevrouw Bos' onder studenten al snel een begrip, en studenten bemachtigden dan ook wat graag een plaatsje in een van haar werkgroepen.

Ook haar vele scriptiestudenten hadden Yolanda zeer hoog zitten: zij stak veel energie en tijd in de begeleiding van het schrijfproces. Het is in dit verband vermeldenswaardig dat velen van Yolanda’s (oud)studenten naar aanleiding van haar overlijden hun positieve onderwijservaringen met haar per brief of anderszins met de familie van Yolanda hebben gedeeld.

Yolanda’s overlijden heeft haar collega’s van de afdeling Privaatrecht in rouw gedompeld. Yolanda vormde het onderwijshart van de afdeling: zij doceerde niet alleen veel uiteenlopende vakken – Yolanda zocht graag de variatie op, liefst in nog op te zetten vakken - maar vormde er al snel ook de spil van door de coördinatie ervan op zich te nemen en de leidraad ervan te schrijven. Zij kon voorts erg veel werk verzetten en deed dat ook in alle rust en bescheidenheid.

Haar collega’s zullen haar het meest missen om haar grote vriendelijkheid, haar beminnelijkheid. Zo klopten beginnende docenten nooit vergeefs bij Yolanda aan voor raad en daad. 'Yolanda was een goed mens' zeiden de collega’s de afgelopen tijd dan ook vaak tegen elkaar, wanneer zij bij elkaar troost zochten. En zo is het ook.

Yolanda’s collega’s zijn diep bedroefd dat zij niet meer onder hen is, maar ook dankbaar voor het vele dat zij aan hen en ook aan haar studenten heeft gegeven.

Namens de afdeling privaatrecht, Aukje van Hoek (voorzitter)