In december 2022 is de nieuwe Research Priority Area van de UvA: Energy Transition through the Lens of the SDGs (ENLENS) officieel van start gegaan. De RPA verenigt onderzoekers die werken aan economische, ecologische, technologische, sociale, juridische, politieke en zakelijke aspecten van het energiesysteem, de energietransitie en de Sustainable Developments Goals. Vanuit de rechtenfaculteit is Marija Bartl de trekker.

Deze interdisciplinaire RPA over het energiesysteem en de energietransitie is een samenwerking tussen 5 faculteiten, waaronder de rechtenfaculteit. Bob van der Zwaan van de Faculteit Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatie is de coördinator. Vanuit onze faculteit is Marije Bartl de trekker. Het project is verankerd in het Institute for Advanced Study (IAS) van de UvA.

Energietransitie

De noodzaak om de uitstoot van kooldioxide snel te verminderen en te voldoen aan de eisen van het Akkoord van Parijs, is beslissend voor de manier waarop energietransitie in Nederland wordt gedefinieerd en vormgegeven. De energietransitie is nauw verweven de Sustainable Developments Goals (SDGs), maar de bredere effecten ervan worden zelden in aanmerking genomen of in detail bestudeerd.

Het doel van dit initiatief is om faculteitsoverstijgend onderzoek te stimuleren en wetenschappers mogelijkheden te bieden om hun expertise te delen. ENLENS verstrekt startkapitaal voor gezamenlijke initiatieven op het gebied van de energietransitie in Nederland en Europa, tegen het licht van de SDG’s.

Oproep proposals

ENLENS roept onderzoekers op om projectvoorstellen in te dienen. De eerstvolgende deadline hiervoor is 1 april 2023. Er is funding voor ongeveer 25 projecten over vijf jaar van maximaal 45.000 euro elk (max. 15.000 per faculteit). Er zijn twee deadlines per jaar: 1 april en 1 oktober. Het project duurt tot 2026.