Studenten van de Fair Work and Equality Law Clinic werkten mee aan een rechtzaak tegen uitsluiting van PGB-zorgverleners. Zij kwamen niet in aanmerking voor sociale zekerheid. Maar in maart 2023 oordeelde de Centrale Raad van Beroep dat deze uitsluiting verboden is en gezien wordt als discriminatie van vrouwen. De Fair Work and Equality Law Clinic is een onderdeel van de Amsterdam Law Clinics van de rechtenfaculteit van de UvA, waar masterstudenten tijdens hun studie meewerken aan een zaak met een maatschappelijk belang.

In het 1ste semester van 2020 hebben 3 studenten van de Fair Work and Equality Law Clinic een concept dagvaarding opgesteld in de zaak voor PGB-zorgverlener Carol Kollmann. De clinic is onderdeel van het ervaringsonderwijs van de Amsterdam Law Clinics en werd begeleid door Bureau Clara Wichmann en advocatenkantoor Houthoff. Nadat de clinic was afgerond, hebben Houthoff en Bureau Clara Wichmann samen met Carol Kollmann de zaak voortgezet.

In december 2021 volgde een positieve uitspraak door de rechtbank Rotterdam, die op 30 maart 2023 werd bevestigd door de Centrale Raad van Beroep.

Arbeidsongeschikte en werkloze PGB-ers niet langer uitgesloten van sociale zekerheid

De Centrale Raad oordeelde dat de regeling Dienstverlening aan huis, die het mogelijk maakt om werknemers die minder dan 4 dagen per week in een particulier huishouden werken, uit te sluiten van de sociale zekerheid, niet in stand kan blijven bij PGB-zorgverleners. De uitspraak houdt in dat tienduizenden PGB-zorgverleners die arbeidsongeschikt of werkloos raken, aanspraak kunnen maken op sociale zekerheidswetten zoals de WW en WIA. De wetgever zal op dit punt de wet moeten aanpassen. Een prachtig resultaat voor iedereen die zich voor de zaak heeft ingezet.