Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Bij de verhuizing van de rechtenfaculteit naar de Roeterseilandcampus creëerde kunstenaar Barbara Broekman een indrukwekkend kunstwerk van 30 meter hoog. In ‘Recht en Onrecht’ verbeeldt zij de ontwikkeling van de rechtspraak door 1000 jaar westerse kunstgeschiedenis. Het kunstwerk hangt in het atrium van gebouw REC A, van de 3e tot en met de 10e verdieping. 

Het kunstwerk ‘Recht en Onrecht’ roept direct vragen op. Waarom staat bijvoorbeeld de beroemde Frida Kahlo in korset afgebeeld naast de middeleeuwse filosoof Thomas van Aquino? Frida Kahlo, bekend om haar zelfportretten en haar strijd tegen fysieke en emotionele pijn, staat hier symbool voor persoonlijke rechtvaardigheid en veerkracht. Thomas van Aquino vertegenwoordigt juist de intellectuele zoektocht naar rechtvaardigheid en ethiek. Hun onverwachte combinatie laat zien hoe recht en moraal niet alleen door wetboeken, maar ook door kunstenaars en denkers worden geïnterpreteerd. Er is zoveel te ontdekken op ‘Recht en Onrecht’, dat studenten, medewerkers en bezoekers vaak gefascineerd raken door de ruim 300 figuren die in het kunstwerk verwerkt zijn.  

Een visuele encyclopedie van recht en moraal 

In ‘Recht en Onrecht’ combineert Broekman beroemde schilderijen, religieuze voorstellingen en klassieke thema’s over goed en kwaad. Zo ontstaat een gelaagde visuele encyclopedie van hoe mensen in verschillende tijden dachten over macht, rechtvaardigheid en schuld. 

Vanaf de 4e verdieping, bij de Juridische Bibliotheek, zie je bijvoorbeeld de Bijbelse broedermoord: Kaïn slaat uit jaloezie zijn broer Abel dood met een stok. God straft hem door hem te veroordelen tot een zwervend bestaan.

Adam, Eva en Susanna: een reis door de tijd 

Op de 6e verdieping valt een zwart-witte figuur in toga op uit een scène ‘Susanna en de oudsten’ van schilder Peter Paul Rubens die belaagd wordt door mannen die haar ten onrechte beschuldigen van overspel. Op de 3e verdieping zie je hetzelfde verhaal, maar dan geschilderd door Giovanni Battista Tiepolo in de 18e eeuw. Het thema van Susanna belichaamt eeuwenlang vol debat over recht, macht en bescherming van kwetsbaren. 

Een kunstwerk vol verrassingen 

Kortom, het bekijken van ‘Recht en Onrecht’ is een ontdekkingstocht door kunst- én rechtsgeschiedenis. Elke verdieping vertelt een ander verhaal. Neem als bezoeker vooral de tijd om helemaal van beneden naar boven te kijken en laat je verrassen door de onverwachte combinaties die Broekman heeft gemaakt tussen kunstwerken, periodes en rechtsfilosofische thema’s.