In een artikel, gepubliceerd op 2 oktober in 'Het Financieele Dagblad' en in 'Economisch Statistische Berichten', uiten hoogleraren Economie Maarten Pieter Schinkel en Sander Onderstal hun kritiek op de beslissing van de Nederlandse overheid om toestemming te verlenen aan de overname van Sandd door PostNL.

‘Het is een besluit zonder onderbouwing’, volgens de auteurs. Door toestemming te verlenen negeert de overheid het verbod op de overname door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het is ‘politieke inmenging in het onafhankelijk mededingingstoezicht, zoals nog niet eerder is gebeurd’. Samen met Bert Tieben en Christian Behrens van SEO schatten de auteurs dat deze overname de Nederlanders in de komende 5 jaar tot 1 miljard euro kan gaan kosten.

Prof. dr. M.P. (Maarten Pieter) Schinkel

Faculteit der Rechtsgeleerdheid