Hans Vijlbrief, onbezoldigd hoogleraar aan de Amsterdam School of Economics, (sectie Macro and International Economics) wordt de nieuwe staatssecretaris van Financiën. De hoogleraar volgt samen met Alexandra van Huffelen Menno Snel op.

Snel trad onlangs af vanwege de affaire rond de kinderopvangtoeslag. Vijlbrief wordt  verantwoordelijk voor de aansturing van de Belastingdienst. Hij kent het ministerie goed, want hij was in het verleden thesaurier-generaal. Dit is een van de belangrijkste ambtelijke posten op het ministerie.

Vijlbrief was sinds september 2018 aangesteld als hoogleraar bij de UvA. Zijn benoeming tot staatssecretaris betekent dat hij deze functie helaas moet neerleggen. Hij wordt woensdag 29 januari, samen met van Huffelen beëdigd.