ABS-hoogleraar Industriële Statistiek Ronald Does is de eerste Nederlander ooit die de Lancaster Medal wint. Deze prestigieuze medaille van de American Society for Quality wordt uitgereikt aan mensen die internationaal een grote bijdrage hebben geleverd aan het verbeteren van de kwaliteit van processen, producten en diensten.

Does studeerde wiskunde aan de Universiteit Leiden, waar hij later ook promoveerde. Hierna ging hij aan de slag als universitair docent, later als hoofddocent, medische statistiek en psychometrie aan de Universiteit Maastricht. Hij werkte daarna bij Philips aan het verbeteren van de kwaliteit van producten. Dit deed hij met statistische methodes die kwetsbare plekken in het productieproces opspoorden.

Carrière aan de UvA

Vanaf 1991 is Does hoogleraar aan de UvA. In 1994 richtte hij het Instituut voor Bedrijfs- en Industriële Statistiek (IBIS UvA) op. Hiermee hielp hij bedrijven als ABN AMRO Bank, ASML, Douwe Egberts en tientallen ziekenhuizen bedrijfsprocessen te verbeteren. Ook is Does grondlegger van de Lean Six Sigma opleidingen in Nederland. Hij zorgde ervoor dat duizenden mensen een opleiding tot Green Belt of Black Belt afrondden.

Does combineerde altijd praktijk en wetenschap. Hij schreef 125 wetenschappelijke artikelen en 10 boeken over industriële statistiek en begeleidde 24 promovendi, waaronder 3 promovendi uit Pakistan.

Internationaal werk

Internationaal was hij actief betrokken bij de oprichting van the International Society for Business and Industrial Statistics (ISBIS), the European Network for Business and Industrial Statistics (ENBIS) en the International Statistical Engineering Association (ISEA). Does is Fellow van the American Statistical Association en the American Society for Quality. Eerder ontving hij de William G. Hunter Award en de Walter A. Shewhart en George E.P. Box Medals.

In 2021 gaat Does met emeritaat. Zijn afscheidsrede zal gaan over zijn ervaringen als statisticus in de afgelopen 45 jaar.

Over de Lancaster Medal

Deze medaille van de American Society for Quality (ASQ) wordt sinds 1981 uitgereikt aan mensen die internationaal een grote bijdrage hebben geleverd aan het verbeteren van de kwaliteit van processen, producten en diensten. De prijs werd eerder gewonnen door onder andere Armand Feigenbaum, bekend als de grondlegger van Total Quality Management, en Noriaki Kano, de bedenker van het klantverwachtingenmodel.