De marketingactiviteiten van Economie en Bedrijfskunde zijn altijd hybride geweest met zowel online als offline communicatiemiddelen. Door corona moest alles omgezet worden naar online. Dit heeft naast uitdagingen ook kansen gecreëerd. Marketingcommunicatie-adviseurs Maureen Soochit (masters) en Gwynne Wallace (bachelors) lichten toe.

Op een bachelor- of masterdag kunnen studiekiezers normaal gesproken ervaren hoe de sfeer op de universiteit is. Zeker voor aankomende bachelorstudenten kan het even wennen zijn om meteen na de middelbare school aan de universiteit te gaan studeren. Helaas kunnen we de studiekiezers sinds maart 2020 niet meer verwelkomen op de campus. Gelukkig hebben we destijds snel kunnen schakelen en zijn we overgegaan op het organiseren van online voorlichtingssessies.

Slide out PowerPoint-presentatie voor de BSc Business Administration

Omdat de sessies alleen online plaatsvinden, is het nog belangrijker om visueel aantrekkelijke inhoud aan te bieden. Om deze reden hebben we in samenwerking met een designbureau en de opleidingsdirecteuren de vormgeving van de PowerPoint-presentaties vernieuwd.

UvA Open Huis

In november is het UvA Open Huis voor zowel bachelor als master studiekiezers gelanceerd. In deze online omgeving vinden zij informatie over bachelor- en masteropleidingen, maar kunnen ze ook virtueel de campus verkennen. Op elke Open Huis-pagina staan video’s en vlogs over de opleiding en kun je je inschrijven voor voorlichtingssessies (Meet & Ask). Je kunt er studenten rechtstreeks vragen stellen via Unibuddy of Instagram en is er een Q&A  met de meestgestelde vragen over een opleiding.

Uit een evaluatie blijkt dat de online Meet & Ask sessies hoog gewaardeerd worden door de studiekiezers. Zo behaalden de bachelorvoorlichtingen een gemiddeld cijfer van 8,4. Dit was een jaar terug (bij de fysieke rondes) een 8,2.

Themaweken

Daarnaast worden er binnen het Open Huis geregeld themaweken georganiseerd. Tijdens deze weken kunnen studenten zich oriënteren aan de hand van overkoepelende thema’s zoals Duurzaamheid, Brein, of Digital Future. Op een themaweekpagina vinden studiekiezers artikelen, video’s en cases over het betreffende thema. Dit kan verrassende inzichten bieden over de mogelijkheden van een bepaalde opleiding.

Tot slot bieden we ook verdieping door middel van de online proefstudeerweken. Studiekiezers die interesse hebben in een bepaalde bachelor, kunnen zich inschrijven voor een online hoor- en/of werkcollege om zo kennis te maken met het studieprogramma. Een voordeel van het online proefstuderen is dat we nu ook een grote groep internationale studiekiezers bereiken.

Online brochures

We hebben dit jaar ook alle opleidingsbrochures vernieuwd. Aangezien we vanwege corona geen geprinte factsheets nodig hebben, bedachten we dat we deze nu meer online worthy kunnen maken. Zo hopen we meer merkbeleving te creëren en studenten beter te kunnen overtuigen om te studeren aan UvA Economie en Bedrijfskunde.

Onze online brochures zijn bedoeld om een overzicht van de opleiding te bieden, waarbij toekomstige studenten snel en makkelijk de belangrijkste informatie meekrijgen. Ze worden gebruikt om in contact te blijven met geïnteresseerde potentiële studenten die een opleidingspagina op de website hebben bezocht.

Video’s, video’s en nog meer video’s

De afgelopen maanden hebben we ook veel nieuwe video’s ontwikkeld, een trend die we door willen zetten in 2021. Elke opleiding moet uiteindelijk een aantal video’s hebben om zo een goede en realistische indruk te geven van de studie in het algemeen, het studieprogramma, studentperspectieven en carrièremogelijkheden.

Website

We vernieuwen ook continu de opleidingspagina’s. Met de website willen we informeren en inspireren. Dit doen we o.a. door middel van video’s en podcasts.

En last but not least: we zijn nu druk bezig met upgraden van onze online advertentiecampagnes. Met creatieve en vernieuwende advertenties proberen we nog meer op te vallen bij de doelgroep. Deze presenteren we binnenkort, dus: stay tuned!