Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Economie en Bedrijfskunde bestaat uit behoorlijk wat secties en afdelingen. We weten vaak wel waar onze directe collega's mee bezig zijn, maar wat speelt er bij anderen? We vroegen deze week SRM’ers Ed van der Lelij en Laura Persoons hoe hun werk eruitziet.

Wat houdt jullie functie precies in?

Laura: 'Ik ben de SRM’er voor 2 executive MBA’s: Big Data & Business Analytics en Healthcare Management. Ik ben samen met een admissions officer en een candidate success coordinator verantwoordelijk voor het recruitmentproces. Daarnaast werk ik met marketingcollega’s aan de uitvoering en ontwikkeling van het marketingplan en marketingcommunicatiemiddelen en maak ik concurrentieanalyses.

Mijn 2 MBA-opleidingen richten zich op professionals met meerdere jaren werkervaring. Zo’n opleiding is een serieuze investering (in tijd en in geld). Daarom willen kandidaten duidelijk weten wat het hen oplevert en hoe het hen verder helpt in hun carrière. Met elke goede lead heb je dan ook nauw contact. Gemiddeld denkt een kandidaat 4-6 maanden na over het doen van een MBA (sommigen zelfs 2-3 jaar). Je houdt gedurende die hele periode contact met diegene.'

Ed: 'Ik ben verantwoordelijk voor de werving van ambitieuze professionals voor de Executive Programme in Management Studies (EPMS), ook wel Bedrijfskunde in deeltijd genoemd. Hiervoor werk ik nauw samen met een admissions officer, 2 programmamanagers, een onderwijsassistent en de programmadirecteur. Ik overleg regelmatig met de andere SRM’ers en EB Marketing & Communicatie collega’s.'

Hoeveel SRM’ers werken er bij Executive Programmes?

Ed: 'Bij EP werken 4 SRM’ers'
Laura: 'En elk van hen is verantwoordelijk voor 1 of 2 opleidingen.'

Verschilt jullie werk inhoudelijk veel van elkaar?

Laura: 'De taken van SRM’ers zijn best gelijkaardig. De doelgroepen die we targetten met onze opleidingen en de communicatiemiddelen die we hiervoor inzetten zijn wel verschillend.'

Ed: 'In het werk staat het informeren en werven centraal. Bij EPMS is de voertaal Engels en is ca. 20% van de deelnemers internationaal, bij de MBA’s en MIF (red. Executive MSc in International Finance) zijn er veel meer internationale studenten.'

Is het werk veel veranderd over de jaren?

Laura: 'Aan de saleskant merk ik dat er een steeds grotere vraag is naar executive opleidingen en professionals die zich verder willen ontwikkelen. Tegelijkertijd zijn mensen ook kritischer. Ze stellen meer vragen, denken er langer over na, willen concreet weten wat het hen oplevert en wat onze USP’s zijn. De concurrentie van andere scholen en opleidingen is ook sterk toegenomen. Aan de marketingkant zijn er meer en betere digitale marketingtools en -strategieën bijgekomen die we inzetten om onze doelgroep te benaderen, meer leads te generen en onze USP’s meer in de verf te zetten.'

Ed: 'Ook de belangstelling voor EPMS is enorm toegenomen de afgelopen jaren, maar ook hier zijn geïnteresseerden kritischer. Bij de informatiesessies licht de programmadirecteur de samenstelling toe en laten we ook alumni en studenten aan het woord.'

Welke invloed heeft corona op jullie werk gehad?

Laura: 'In het begin van de coronacrisis was er een sterke daling in het aantal leads. Logisch dat mensen toen niet dachten aan een mogelijke opleiding. In mei herstelde dit aantal zich al snel weer naar het niveau van voor de crisis. Corona heeft ook geleid tot veel meer aanmeldingen voor mijn opleidingen. Mensen hebben een flexibelere werkagenda en grijpen de kans om zich verder te ontwikkelen.'

Ed: 'Sinds we thuiswerken, organiseren we informatiesessies via Zoom webinars, bij voorkeur vanuit het Hybrid Learning Theatre. Persoonlijke gesprekken voeren we ook online of telefonisch. De belangstelling voor EPMS was bijzonder groot vorig jaar, in april 2020 hielden we rekening met een sterke afname, maar in september zijn meer dan 90 studenten gestart en afgelopen februari 76.'

Waar zijn jullie op het moment mee bezig?

Ed: 'Ik ben bezig met het maken van een concurrentieanalyse. Wat doen andere business schools naar aanleiding van de coronacrisis? Hoe organiseren en vernieuwen zij hun onderwijsaanbod? En de werving van studenten die in september 2021 en februari 2022 starten bij meer belangstelling hebben in onderwijs op de campus.'

Laura: 'Het is momenteel de piekperiode voor de MBA Big Data & Business Analytics. Deze start in september. Ik spendeer nu veel tijd aan het opvolgen van de leads, beheren van inschrijvingen en het voeren van admissions gesprekken. Voor de MBA in Healthcare Management werk ik samen met de marketingadviseur aan de contentstrategie voor de komende maanden.'