Op 8 en 9 april organiseert de VSAE (Vereniging Studenten Actuariaat en Econometrie), onderdeel van UvA EB, de Econometric Game. Tijdens deze wedstrijd gaan 30 internationale teams aan de slag met een casus over Airbnb en de Amsterdamse woningprijzen.

Voordat het coronavirus de wereld in haar macht kreeg, maakten zo’n 150 miljoen mensen gebruik van Airbnb en had het bedrijf 6 miljoen listings wereldwijd. In 2008 werd de eerste listing in Amsterdam genoteerd en sindsdien is het aantal geëxplodeerd. Dit heeft een enorme impact op de lokale economie en woningmarkt gehad.

Verband stijging huizenprijzen

De afgelopen jaren zijn de woningprijzen in Amsterdam enorm gestegen. De teams kijken in hoeverre de opkomst van Airbnb invloed heeft gehad op de woningprijsontwikkelingen in Amsterdam. Dit is op nationaal en internationaal niveau een zeer maatschappelijke en beleidsrelevante vraag. Brainbay, aanbieder van dataservices en inzichten over de Nederlandse vastgoedmarkt, heeft gegevens ter beschikking gesteld voor de casus.

De jury

De jury bestaat uit Hans Koster (VU), Fonger Ypma (CEO Brainbay), en Martijn Dröes (UvA EB, ASRE). Zij geven hun deskundige oordeel over de rapporten van de teams. 9 april wordt de winnaar bekendgemaakt