Economie en Bedrijfskunde bestaat uit behoorlijk wat secties en afdelingen. We weten vaak wel waar onze directe collega's mee bezig zijn, maar wat speelt er bij anderen? We vroegen het deze week aan het secretariaat van de ABS.

Wat voor werk doen jullie precies bij het secretariaat?

We bieden secretariële ondersteuning aan alle medewerkers van de Amsterdam Business School en doen dit in de meest brede zin van het woord. Zo kan je bij ons terecht voor praktische ad hoc ondersteuning bij de verschillende processen en projecten binnen onze school. Denk aan ondersteuning bij administratieve zaken, ICT-gerelateerde issues, PLAN-beheer (tool voor contacturensystemiek), agenda- en websitebeheer, eventorganisatie, maar ook het managen van de research output in PURE, het voorportaal van UvA DARE.

Wij zijn een breed inzetbaar team en vormen hét aanspreekpunt binnen de ABS voor medewerkers, secties en management teams. Onze school is groot (+200 medewerkers) en groeit nog steeds. Wij streven als secretariaat daarom een efficiënte werkwijze na, zodat iedereen goed, snel en op een persoonlijke manier geholpen wordt. Soms ligt het niet binnen onze macht zaken op te lossen (risico van het vak), maar wij streven altijd naar het bieden van de beste ondersteuning en zoeken altijd naar een oplossing of een volgende ingang binnen de UvA.

Met hoeveel mensen zijn jullie?

We zijn met 4 collega's: Iris Kroese, Mariëlle Lameijer, Sidonie Rademaker en Babette Strutin. We zijn een positief ingesteld team, zetten graag de schouders eronder en weten hoe we de vaart erin houden. Wij zijn een diverse groep individuen, met ieder een andere werkachtergrond, opleiding en expertise. Dit stelt ons in staat de projecten en werkzaamheden vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Door onze kennis en ervaring te bundelen, leiden en begeleiden we projecten op de meest accurate manier. We proberen de secretariële ondersteuning  altijd te blijven ontwikkelen en perfectioneren.

Is jullie werk veel veranderd over de jaren?

Onze werkzaamheden zijn altijd in beweging en zijn direct verbonden met de cyclus van het academische jaar. Wanneer een secretariaat goed functioneert, opereert deze eigenlijk geruisloos en op de achtergrond. De essentie van ons werk blijft het inspringen waar nodig en zorgen dat zaken 'op tijd' lopen. Het is mooi om op deze manier bij te dragen aan de ontwikkeling van de Amsterdam Business School. Hiervoor is het van belang dat wij op de hoogte zijn van alle zaken die binnen de ABS spelen. Wij denken graag mee met projecten die spelen of die van belang zijn voor de toekomst van de school en haar medewerkers. Het leuke van ons werk is dat je ziet waar onze wetenschappelijke medewerkers zich mee bezighouden. De maatschappelijke relevantie van hun werk vinden wij elke dag weer fantastisch om te zien.

Waar zijn jullie nu mee bezig?

Corona heeft ervoor gezorgd dat veel zaken anders ingericht moesten worden. Dat proces is nog steeds gaande. Voor ons blijft het een uitdaging 'contact' te houden met onze collega's en andere ABS-medewerkers.