Prof. dr. Peter Boswijk is door decaan prof. dr. Han van Dissel benoemd tot afdelingsvoorzitter van de Amsterdam School of Economics (ASE), onderdeel van UvA Economie en Bedrijfskunde (EB). De benoeming gaat in per 1 februari 2022.

Boswijk volgt prof. dr. Roel Beetsma op, die per 1 februari 2022 decaan wordt van UvA EB. De afdelingsvoorzitter is ook vice-decaan en lid van het Dagelijks Bestuur. De EB-ondernemingsraad heeft een positief advies gegeven op de benoeming.

Een van de oprichters van de ASE

'Behalve iemand met aanzienlijke wetenschappelijke verdiensten, is Peter Boswijk iemand met grote bestuurlijke ervaring. Zo is hij eerder Onderzoeksdirecteur van de ASE geweest en tweemaal voorzitter van de sectie Quantitative Economics. Deze rollen heeft hij uitstekend vervuld. Peter is bovendien een van de oprichters van de ASE', zegt huidig ASE-afdelingsvoorzitter Roel Beetsma.

'Ik heb er groot vertrouwen in dat Peter de opgaande lijn in onderwijs, onderzoek en valorisatie van de ASE zal doortrekken. Hij zal dit doen op zijn gebruikelijke kalme en weloverwogen manier, met behulp van het grote draagvlak dat hij geniet onder de ASE-medewerkers. In zijn rol op facultair niveau zal hij bijdragen aan een goed functionerende en verder professionaliserend UvA EB met veel ambitie op het nationale en internationale vlak.'

Huidige initiatieven verder versterken

Peter Boswijk: 'De ASE heeft zich in de afgelopen 10 jaar zeer gunstig ontwikkeld. Dat is voor een groot deel te danken aan de tomeloze inzet van afdelingsvoorzitter Roel Beetsma. Mijn voornemen is dan ook om de initiatieven die de afgelopen jaren zijn gestart te versterken. Hierbij richt ik me op het internationaal werven en behouden van een diverse groep medewerkers en op het aanpassen van onze onderzoeks- en onderwijsactiviteiten aan de veranderende vraag vanuit wetenschap en samenleving. Ik zie er naar uit om me hier de komende jaren voor in te zetten, in het ASE-managementteam en in het Dagelijks Bestuur van UvA EB, samen met alle wetenschappelijke en ondersteunende ASE-medewerkers.'

Over Peter Boswijk

Peter Boswijk is hoogleraar Financiële Econometrie en research fellow van het Tinbergen Instituut. Zijn onderzoek is gepubliceerd in internationale econometrietijdschriften en hij heeft zo’n 15 promovendi begeleid. Hij heeft vakken op het gebied van econometrie en financiële wiskunde ontwikkeld voor bachelor-, master- en executive programma’s en voor het Tinbergen Master of Philosophy in Economics programma. Daarnaast heeft hij verschillende bestuursfuncties vervuld, recentelijk als hoofd van de sectie Quantitative Economics.