Elke week maken we kennis met een andere medewerker. Ontdek wat ze het leukste vinden aan hun werk en leer dingen die je nog niet over hen wist. Deze week: Joris Demmers, universitair docent aan de Amsterdam Business school.

Wat vind je het leukste aan je werk?

Het leukste aan mijn werk vind ik de vrijheid om mijn eigen nieuwsgierigheid te volgen. Het viel me een paar jaar geleden op dat mensen op sociale media veel foto’s en video’s delen waar ook andere mensen in te zien zijn. Daarmee hebben onze keuzes ook impact op de privacy van anderen. Dit is bijvoorbeeld ook zo als je een app toegang geeft tot je lijst met contacten. Nu is ‘interdependent privacy’ een van mijn belangrijkste onderzoekslijnen. Ik heb dus echt de vrijheid om onderzoek te doen naar onderwerpen waar ik oprecht nieuwsgierig naar ben.

Op welk onderzoek of project van het afgelopen jaar ben je het meest trots?

Afgelopen jaar is ons eerste onderzoek naar ‘interdependent privacy’ gepubliceerd in het Journal of Consumer Psychology (samen met Andrea Weihrauch en Frauke Mattison-Thompson). We vonden dat mensen die vaak worden gezien als egoïstisch minder geneigd zijn om data van anderen te delen, zelfs als ze daardoor een voordeel voor zichzelf mislopen. Dit komt omdat zij beter onderscheid kunnen maken tussen wat van hen is, en wat aan anderen toebehoort. Daarmee toonden we dus ook aan dat egoïsme in de ene context ook juist tot meer sociale uitkomsten kan leiden dan in andere contexten.

Wat weten collega’s waarschijnlijk niet van jou?

Volgens mij ben ik een redelijk open boek voor collega’s en studenten. Ik woon in Utrecht met mijn vrouw en ons dochtertje van 11 maanden, ik sport graag en hou van gezelligheid. Als lezers meer willen weten, zijn ze van harte welkom in REC M2.27!