Collega Mohammad Nasiri (Amsterdam Business School) is faculteitswinnaar van de UvA Docent van het Jaar prijs 2022. Wie is hij? En wat drijft hem? 5 vragen aan de docent Strategy & Change (bachelor) en Strategy & Organisation (Executive Programme in Management Studies).

Wie ben je?

Mijn naam is Mohammad Nasiri, 42 jaar uit Iran. Ik studeerde Electrical Engineering aan de Sharif University of Technology in Iran en deed daar een bachelor en een MBA. Voordat ik naar Nederland verhuisde, werkte ik ruim tien jaar als projectmanager en strategisch consultant. In Tilburg deed ik een Research Master en een PhD in Management. Samen met mijn vrouw en (bijna!) 2 kinderen woon ik in Breukelen. In mijn vrije tijd speel ik graag schaak en tennis en verdiep ik me in geschiedenis, filosofie of een goed boek.

Waarom hou je van lesgeven?

Als docent dien je de volgende generatie van onze samenleving. De kans om iemands leven of carrière rechtstreeks te beïnvloeden zorgt voor enorm veel motivatie. Lesgeven zit vol fantastische leermomenten. De intellectuele uitdaging van het vertalen van complexe theorieën naar eenvoudige, interessante en relevante verhalen. De leiderschapsuitdaging van het creëren en behouden van constructieve groepsdynamiek in de klas. En de persoonlijke uitdaging om consequent geduldig, energiek en positief te blijven.

Hoe zou je jouw lesstijl omschrijven?

Het is moeilijk om één specifieke stijl te noemen. Iedere klas is anders en zelfs het tijdstip waarop het college plaatsvindt kan van invloed zijn op de manier waarop ik lesgeef. Ik doe altijd mijn best om studenten zich comfortabel te laten voelen, zodat ze proactief deelnemen en uiteindelijk zoveel mogelijk zelf de regie nemen over de les.

Wanneer ben je succesvol als docent?

Als ik plezier en nieuwsgierigheid zie in de ogen van mijn studenten.

Hoe voel je je na het winnen van deze prijs?

Het kwam voor mij als een complete verrassing! Ik sta nog aan het begin van mijn academische carrière en denk dat er nog veel valt te verbeteren in mijn cursussen en onderwijsvaardigheden. Het is geruststellend te weten dat mijn studenten mijn inspanningen en passie waarderen. Dat moedigt me aan om met meer vertrouwen de volgende stappen te zetten.

Graag bedank ik mijn geweldige collega’s van de sectie Strategie & International Business en iedereen met wie ik samenwerk in de vakken die ik geef. Ik voel me gezegend met zo’n behulpzame en professionele groep collega’s!