Elke week maken we kennis met een andere medewerker. Ontdek wat ze het leukste vinden aan hun werk en leer dingen die je nog niet over hen wist. Deze week: Brendan O'Dwyer, hoogleraar Accounting aan de ABS.

Wat vind je het leukste aan je werk?

Ik geniet echt van de flexibiliteit die we krijgen om onze onderzoekinteresses te volgen en methodes te gebruiken waar we enthousiast van worden. Als ik bevriende consultants hoor klagen over hun repetitieve werk, voel ik me gelukkig en bevoorrecht. In mijn werk zie ik nieuwe generaties studenten en zie ik hoe hun interesses en manier van denken veranderen. Hierdoor worden wij als onderzoekers blootgesteld aan nieuwe, frisse en soms confronterende manieren van denken. Ik heb altijd van lesgeven gehouden. Dit is iets wat ik toevallig ontdekte toen ik begin 20 was en een training gaf bij een Big 4-accountantskantoor (1 van de 4 grootste accountantskantoren ter wereld) waar ik als financieel auditor werkte. En natuurlijk draagt ​​het werken met mijn 2 promovendi, Ejona en Ioan, ook enorm bij aan mijn werkplezier.

Op welk onderzoek van het afgelopen jaar ben je het meest trots?

Ik weet niet zeker of ik al genoeg heb om trots op te zijn. Maar de afgelopen 16 maanden heb ik een intensief onderzoek gedaan naar de aard van standaardisatie in ESG-rapporten. ESG staat voor Environmental, Social Governance. Dit heeft geleid tot veel contact met leden van de Europese Commissie, CFO’s van verschillende bedrijven, investeringsanalisten, mensen die verantwoordelijk zijn voor het bepalen van de standaarden en leidende figuren in het accountantswezen. Ik probeer het standaard productieproces en de mogelijkheden ervan op micro- en macroniveau beter te begrijpen. In nauwe samenwerking met toezichthouders en CFO's heb ik uitgebreide, gevarieerde data verzameld. Hiermee wil ik bijdragen aan de verbetering van de algehele kwaliteit van de rapporten over duurzaamheid.

Wat weten de meeste collega's niet over jou?

Ik ben een fervent middellangeafstandsloper en een obsessieve voetbalfan. Ik was een tijdje Vitesse-supporter, onder andere om mijn zoon morele steun te bieden. Hij was onder zijn vrienden de enige die het Arnhemse team koos als favoriete club. Ik speel in een 'veteranen'-voetbalteam dat ik 8 jaar geleden heb gevormd (gelukkig leven we allemaal nog, hoewel ik vorig jaar een groot deel van het jaar op krukken heb doorgebracht). Mijn oudste zoon is net begonnen met studeren aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica (hij zoekt trouwens een kamer, alle hulp wordt gewaardeerd!). Ik hou van Britse, Ierse en een beetje Nederlandse (denk aan Bettie Serveert) 'indie'-muziek uit de jaren 90. Oh, en mijn directe collega's weten dit misschien niet van mij, maar ik beschik ook over het vermogen om langzaam te spreken.