Het College van Bestuur heeft dr. Arno Kourula benoemd tot hoogleraar Business and Sustainability aan de UvA Amsterdam Business School (ABS). Hij is in juni in zijn nieuwe functie gestart. Daarnaast is hij sinds 1 september medesectiehoofd van Strategy & International Business. Hij deelt deze functie met Mark van der Veen.
Arno Kourula (foto: Kirsten van Santen)

De nieuwe hoogleraar doet onderzoek naar duurzaam ondernemen en bedrijfsethiek. Hij is specifiek geïnteresseerd in duurzaam ondernemen door interactie tussen sectoren. Hij bestudeert samenwerkingen tussen overheden, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties op het gebied van duurzaamheid. Ook coördineert hij een aantal onderzoeksprojecten op dit gebied. Kourula heeft ook een groot aantal artikelen in peer-reviewed tijdschriften op zijn naam staan.

Onderwijs

Kourula geeft les in duurzaam ondernemen en ethiek. Hij geeft vakken als ‘Ethics and the Future of Business’ en 'Ethics, Responsibility, and Sustainability'. 'Dit zijn belangrijke thema’s voor studenten. Duurzaamheid is een van de uitdagingen waar bedrijven vandaag de dag mee worden geconfronteerd. En dit zal in de toekomst alleen maar meer worden. Of we het nu hebben over klimaatverandering, pandemieën, biodiversiteit of geopolitiek; het is ontzettend waardevol om de tools te krijgen die je in staat stellen om duurzaam te denken', aldus Kourula. Ook heeft hij verschillende masterscripties begeleid. Hij is 6 keer tot Docent van het Jaar verkozen en heeft in 2016 de Van der Schroeff-prijs gewonnen.

Over Arno Kourula

Kourula promoveerde in 2009 aan de Aalto University School of Business in Finland. De titel van zijn proefschrift was Company Engagement with Nongovernmental Organizations from a Corporate Responsibility Perspective. Tussen 2010 en 2015 was hij PhD-student aan de Stanford University en fellow aan de Copenhagen Business School. Sinds 2012 is hij verbonden aan de Amsterdam Business School. Als docent is hij actief betrokken bij het opzetten van nieuwe vakken en programma’s. In 2020 was hij een van de oprichters van het Honours Programme Sustainability voor studenten van de master Bedrijfskunde. Sinds 2017 is hij mededirecteur van het ABS Sustainability Initiative.