11 januari 2023
Bolderdijk richt zich in zijn onderzoek op de vraag: waarom vertalen groene intenties zich niet altijd in groene consumentenkeuzes? Uit zijn eerdere onderzoek bleek dat sociaal ongemak een belangrijke barrière kan zijn – veel mensen willen best duurzaam zijn, maar ze willen niet bekend staan als heilig boontje. In recenter onderzoek richt hij zich op social tipping points: hoe kunnen marketeers, consumenten en bedrijven groene keuzes vanzelfsprekend maken, en sociale kantelpunten bereiken?
Bolderdijk gaat een aantal vakken geven bij Executive Education. ‘Ik ben een gepassioneerd onderzoeker, en deel graag mijn kennis over duurzaamheid en consumentengedrag met studenten. Dit ga ik onder andere doen in de masterclass Marketing & Duurzaamheid en in het MBA-vak Conscious Marketing’, aldus de nieuwe hoogleraar. Naast zijn onderzoek gaat hij leiding geven aan het Center for Responsible Consumption. Dit is een nieuw platform waar wetenschappers, bedrijven, consumenten en beleidsmakers samen manieren proberen te vinden om tot een verantwoordelijker consumptiepatroon te komen.
Bolderdijk promoveerde in 2011 in de Sociale Psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, waar hij vervolgens als postdoc werkte. In 2013 verhuisde hij naar de vakgroep Marketing in Groningen, waar hij vanaf 2018 Universitair Hoofddocent was. De hoogleraar ontving verschillende prijzen, zoals de IAAP Beste Paper Award en beurzen zoals de NWO Veni Research Grant.