Elke week maken we kennis met een andere medewerker. Ontdek wat ze het leukste vinden aan hun werk en leer dingen die je nog niet over hen wist. Deze week: Kostas Mavromatis, parttime docent bij de Amsterdam School of Economics.

Wat vind je het leukste aan je werk?

Ik ben Principal Economist bij De Nederlandsche Bank en parttime docent aan de Amsterdam School of Economics. Het leukste aan deze combinatie vind ik dat ik voorbeelden van echte beleidsproblemen kan delen met studenten. Vervolgens verbind ik die problemen met de theorie die we behandeld hebben. Ik geniet er vooral van studenten kritisch te zien nadenken over hoe goed die theorieën de echte beleidsproblemen die we bespreken kunnen verklaren.

Wat zijn de grootste uitdagingen in je werk?

Ik ben vooral blij met mijn samenwerking met professor Cars Hommes. Tijdens deze samenwerking hebben we gewerkt aan projecten die al zijn gepubliceerd, of nog gepubliceerd moeten worden, in zeer goede Journals. Een van die projecten is ons gezamenlijke onderzoek met Mei Zhu (Shanghai University) en onze voormalige promovendus Tolga Ozden (Bank of Canada): 'Behavioral Learning Equilibria in the New-Keynesian Model'. Dit gaat over begrensde rationaliteit bij besluitvorming en de implicaties hiervan voor het tot stand komen van monetair beleid. Dit onderzoek trok aandacht  op wetenschappelijk én op beleidsmatig niveau. Op het moment van schrijven van de paper beoordeelden de grote centrale banken namelijk hun strategie en een van de belangrijke onderwerpen die daarbij aan bod kwamen, waren de inzichten uit modellen die rekening houden met begrensde rationaliteit.

Wat weten collega’s waarschijnlijk niet van jou?

Wat misschien maar weinig van mijn collega's weten, is dat ik in de zomer graag zeil rond de Griekse eilanden. Ik hou van het gevoel van zeilen en van eilandhoppen, meestal kleine eilanden in de Egeïsche Zee.