Elke week maken we kennis met een andere collega. Ontdek wat ze het leukste vinden aan hun werk en leer dingen die je nog niet over hen wist. Deze week: Erik Goemans, docent Fiscale economie.

Wat vind je het leukste aan je werk?

Naast mijn werk aan de Amsterdam School of Economics ben ik 4 dagen in de week werkzaam als belastingadviseur. Ik ben manager van een team dat zich bezighoudt met nationale fiscale advisering en compliance gerelateerde werkzaamheden, met als focus inkomsten- en vennootschapsbelasting.

Een van de leukste dingen van mijn werk is dat de dingen die ik probeer over te brengen aan studenten soms op nagenoeg identieke wijze terugkomen wanneer ik een cliënt adviseer of kennis deel met mijn team. Doordat je als docent met een grote groep kritische studenten gedwongen wordt om over dingen na te denken die in de praktijk wellicht als vanzelfsprekend worden ervaren, kan je daar bijvoorbeeld tijdens een bespreking met een cliënt of het uitwerken van een advies de spreekwoordelijke vruchten van plukken.

Daarbij komt dat interessante vraagstukken die in de praktijk langskomen zich op hun beurt weer heel goed lenen voor voorbeelden tijdens colleges of vragen bij tentamens.  Hierdoor voorkom je dat een studie enkel theoretisch van aard wordt.

Al met al een klassieke win-winsituatie die wellicht niet direct voor de hand ligt als je een student vergelijkt met een groot winstgeoriënteerd bedrijf.

Op welk project van het afgelopen jaar ben je het meest trots?

Hoewel het niet 100% aansluit bij de vraagstelling, ben ik toch wel een beetje trots op het feit dat wij als vrij kleine sectie – waarvan de meeste collega’s maar 1 dag hier werken - toch alles maar draaiende weten te houden voor de opleiding Fiscale economie. Ik vermoed dat dat enerzijds voorkomt uit de zeer efficiënte manier van werken die we vanuit het bedrijfsleven meenemen (en dan ook nog specifiek de financiële dienstverlening), maar het komt ook door de ondersteuning vanuit verschillende hoeken van de Universiteit van Amsterdam. Deze is onmisbaar en ik ben hier altijd erg dankbaar voor.

Wat weten de meeste collega’s waarschijnlijk niet van jou?

Iets waar mijn collega’s vermoedelijk niet van op de hoogte zijn is dat ik recentelijk ben gestart met het trainen voor de aankomende Dam tot Damloop. Het trainen staat nog in de kinderschoenen, maar deelname moet in september toch echt gaan plaatsvinden.