We willen dat onze dokters van morgen in staat zijn om beeldvorming te beoordelen op een aantal kritieke punten. Iedere basisarts zou in staat moeten zijn om veelvoorkomende acute pathologie te herkennen en te weten hoe te handelen.

Als opleiding zorgen we voor een basis aan kennis door onderwijs te geven in de bacheloropleiding geneeskunde. We leren onze studenten hoe beelden gemaakt worden, hoe je deze moet aanvragen en de meest voorkomende interpretatie skills. Daarna gaan studenten in de masterfase aan de slag met patiënten en hun beeldvorming.

De vertaalslag naar de praktijk is soms nog best lastig. Studenten hebben niet de routine in het beoordelen en interpreteren van beelden. Afwijkingen zijn soms wit, dan weer zwart en soms alles daartussenin. Dat kan voor studenten soms verwarrend zijn en het tempo in besprekingen en multidisciplinaire overleggen ligt hoog. Hoeveel van onze studenten durft en plein public een vraag te stellen over beelden?

Om studenten een plek te geven waar ze met hun vragen terecht kunnen hebben we een Onderwijs Polikliniek Radiologie geopend. Op de website poliradiologie.nl sturen studenten hun vragen naar ons toe. Wij bundelen de vragen en bouwen een les die we live uitzenden op YouTube in de avonduren. Twee ervaren radiologen (dr. Frank Smithuis en prof. Dr. Mario Maas) leggen aan de hand van diverse casus uit hoe het ook alweer zat met fracturen, lijnen op x-thorax en nog zoveel meer.

Elke acht weken wordt er vanaf de afdeling live uitgezonden op het YouTube onderwijskanaal ‘Radiologie AUMC’. Dankzij gelden van SURF uit de stimuleringsregeling open en online onderwijs kunnen we dit jaar als pilot draaien. Voor ons is het ook belangrijk om inzicht te krijgen in wat voor vragen onze studenten hebben. Deze, tot op heden verborgen, kennis nemen we weer mee naar de bachelor waar we meer of andere focus kunnen leggen.

Voor meer informatie: op de website www.poliradiologie.nl vind je meer informatie over het team of neem contact op met Matthias Cabri (m.m.cabri@amsterdamumc.nl)