Deze bijzondere tijd vraagt om een bijzondere opening. Niet zoals gebruikelijk vanuit de Aula van de Lutherse Kerk, maar met een online live-uitzending vanaf Amsterdam Science Park werd het academisch jaar 2020 – 2021 ingeluid.

Centraal stonden studenten en medewerkers, het belang van fysieke ontmoetingen en een blik op de toekomst tijdens deze opening. Collegevoorzitter Geert ten Dam:  ‘Wat er ook gebeurt, we gaan weer beginnen. En daar ben ik blij mee. We gaan ook onder deze bijzondere omstandigheden met hart en ziel wetenschap bedrijven. Ik heet jullie welkom bij de start van het academische jaar en natuurlijk in het bijzonder welkom aan onze eerstejaars studenten. Ik hoop zeer dat jullie ook nu je weg vinden binnen de UvA en onze prachtige stad.’ Tijdens de opening staat Geert ten Dam stil bij de gevolgen die het coronavirus tot nu toe heeft op de academische gemeenschap en kijkt vooruit naar een uitdagend nieuw academisch jaar.

UvAcare: welzijn van studenten

Hoe hebben studenten het afgelopen half jaar beleefd? Reinout Wiers, hoogleraar Ontwikkelingspsychopathologie, deed onderzoek naar het welzijn van studenten, ook in Coronatijd. Reinout Wiers vertelt: ‘Uit onderzoek weten we dat, los van Covid-19, ongeveer 15 tot 20 procent van studenten serieuze mentale problemen heeft. Vergelijkbaar met leeftijdsgenoten buiten de universiteit’. Wiers vervolgt: ‘We zijn daarvoor het UvAcare-project gestart. Een programma met e-health interventies waarbij we op grote schaal ondersteuning kunnen bieden’. Wiers gaat in op de resultaten uit het onderzoek dat afgelopen zomer is gehouden onder studenten in relatie tot de coronacrisis en de lessen en praktische tips die daaruit te gebruiken zijn.

Muzikale bijdrage

De opening werd afgesloten met een muzikale bijdrage van het UvA-Orkest J.Pzn Sweelinck, zij speelde ‘Aan de Amsterdamse grachten’ op diverse UvA locaties.

Online OAJ-magazine 'Connect'

Maak kennis met de mensen van de UvA. In een serie interviews leer je verschillende mensen uit onze academische gemeenschap beter kennen. Hoe kijken zij terug op de afgelopen maanden en waar kijken ze naar uit in het komende academische jaar? Lees er meer over in het online OAJ-magazine 'Connect'.