Universitair docent Danielle Sent doet vanuit het AMC mee met de Canvas-pilots met haar module Artificiële intelligentie. Net als dit voorjaar - toen ze haar module Voortgezet programmeren in een open versie van Canvas gaf - schrijft ze tijdens de pilot een blog over haar ervaringen met blended learning in Canvas.
Danielle Sent - september 2017
'Ik ben blij dat ik meedoe met de Canvas-pilots die nu bij enkele vakken aan de UvA plaatsvinden, want het mes snijdt echt aan twee kanten.'

Kleinschalige pilots met Canvas-UvA in het onderwijs

Tussen 1 september - 1 december 2017 lopen er bij enkele vakken kleinschalige pilots met Canvas-UvA. Zij gebruiken hiervoor de concept basisinrichting van Canvas-UvA. Hun feedback wordt gebruikt om de inrichting van Canvas-UvA, waar nodig, verder aan te scherpen. Voorjaar 2018 komen er Canvas-trainingen voor docenten en kunnen zij aan de slag met het inrichten van hun cursus. In februari 2018 volgt een tweede pilotronde. In september 2018 gaan alle UvA-opleidingen Canvas-UvA gebruiken. De volgende vakken doen mee met de pilots.

• Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen: Persuasion and Resistance, Digital Media Lifestyles
  • Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica: Basiswiskunde, Inleiding Programmeren, Moderne Cryptografie
  • Faculteit der Geneeskunde: Artificiële Intelligentie

Online samenwerken: mogen docenten meekijken?

Als ervaren Canvas-gebruiker kon ik onlangs een vliegende start maken met het inrichten van de module Artificiële intelligentie in Canvas. Binnen amper een week stonden de thema/module-indeling, de teksten, filmpjes en meerdere formatieve quizzen (plus feedback) klaar. In deze Canvas-pilot laten we studenten ook online samenwerken in practicumgroepen en elkaars opdrachten beoordelen via peer feedback. Dit roept nieuwe vragen op …

Canvas biedt de functionaliteit  dat studenten online kunnen samenwerken – zoals nu vaak via Google Docs gebeurt. Elke practicumgroep krijgt een eigen subomgeving. Daarin kunnen de leden van de groep aankondigingen/mededelingen voor elkaar plaatsen, pagina’s aanmaken, discussiëren op een forum, bestanden delen, online vergaderen via de webconferencing tool BigBlueButton  (die standaard in Canvas zit) vergaderen, et cetera. Prachtige functionaliteiten.

Groepen indelen

Voor het online samenwerken binnen de module Artificiële Intelligentie in Canvas vroeg ik de studenten zichzelf in groepen in te delen. Je kunt er ook voor kiezen om Canvas automatisch een indeling te laten maken of om dit zelf handmatig te doen. Als docent kun je vervolgens opdrachten toewijzen aan individuen of aan groepen.

Verbazing

In mijn mailbox zie ik, tot mijn verbazing, een aankondiging van een van de groepen binnenkomen. Ik heb voor nu namelijk in Canvas ingesteld dat ik alle Canvas-notificaties ook in mijn e-mailbox wil ontvangen. Ik open het bericht en volg de link. Ik kom uit bij de groepsomgeving van een van de practicumgroepen. Hè? Dat is raar. Ik kan als docent alles van de groep zien! Gelukkig staan er geen gekke dingen en ben ik even snel weer weg als ik er kwam.

Rollen en rechten in Canvas

Het stelt me wel voor de vraag: moeten we wel willen dat docenten toegang hebben tot groepen? Ik doe navraag bij het team dat Canvas-UvA inricht. Het blijkt dat je wel kunt instellen dat docenten niet bij groepsomgevingen kunnen komen. Althans, ergens. Het team gaat ernaar kijken in het kader van rollen en rechten in Canvas.

Stemmen in de Canvas-community

De vraag is: wil je toegang tot groepen voor docenten altijd, standaard uitsluiten of wil je dat per vak kunnen instellen? Ik zou liefst willen dat studenten dit zelf kunnen instellen. Maar zoals bij alle applicaties geldt: niet altijd kan wat wij het liefst zouden zien. Het mooie aan Canvas vind ik wel dat je je wensen goed kenbaar kan maken in de Canvas-community  (van leverancier Instructure) en dat de Canvas-gebruikers via stemming mogen bepalen welke wensen opgepakt worden. Zo zie ik dat alleen al tussen mijn vorige (voorjaar 2017) en mijn huidige vak in Canvas alweer enorm veel wensen van gebruikers zijn opgepakt.

Stof tot nadenken

Ik ben blij dat ik meedoe met de Canvas-pilots die nu bij enkele vakken aan de UvA plaatsvinden, want het mes snijdt echt aan twee kanten. Ik kan de didactische mogelijkheden van Canvas verder uitproberen en het Canvas-team krijgt input en stof tot nadenken. Het blijft leuk om de functionaliteiten van Canvas die het onderwijs verder kunnen innoveren en verbeteren uit te proberen. We gaan vrolijk verder met de pilot.

Danielle Sent, AMC