Canvas-pilots in het onderwijs
28 september 2017
Tussen 1 september - 1 december 2017 lopen er bij enkele vakken kleinschalige pilots met Canvas-UvA. Zij gebruiken hiervoor de concept basisinrichting van Canvas-UvA. Hun feedback wordt gebruikt om de inrichting van Canvas-UvA, waar nodig, verder aan te scherpen. Voorjaar 2018 komen er Canvas-trainingen voor docenten en kunnen zij aan de slag met het inrichten van hun cursus. In februari 2018 volgt een tweede pilotronde. In september 2018 gaan alle UvA-opleidingen Canvas-UvA gebruiken. De volgende vakken doen mee met de pilots.
Canvas biedt de functionaliteit dat studenten online kunnen samenwerken – zoals nu vaak via Google Docs gebeurt. Elke practicumgroep krijgt een eigen subomgeving. Daarin kunnen de leden van de groep aankondigingen/mededelingen voor elkaar plaatsen, pagina’s aanmaken, discussiëren op een forum, bestanden delen, online vergaderen via de webconferencing tool BigBlueButton (die standaard in Canvas zit) vergaderen, et cetera. Prachtige functionaliteiten.
Voor het online samenwerken binnen de module Artificiële Intelligentie in Canvas vroeg ik de studenten zichzelf in groepen in te delen. Je kunt er ook voor kiezen om Canvas automatisch een indeling te laten maken of om dit zelf handmatig te doen. Als docent kun je vervolgens opdrachten toewijzen aan individuen of aan groepen.
In mijn mailbox zie ik, tot mijn verbazing, een aankondiging van een van de groepen binnenkomen. Ik heb voor nu namelijk in Canvas ingesteld dat ik alle Canvas-notificaties ook in mijn e-mailbox wil ontvangen. Ik open het bericht en volg de link. Ik kom uit bij de groepsomgeving van een van de practicumgroepen. Hè? Dat is raar. Ik kan als docent alles van de groep zien! Gelukkig staan er geen gekke dingen en ben ik even snel weer weg als ik er kwam.
Het stelt me wel voor de vraag: moeten we wel willen dat docenten toegang hebben tot groepen? Ik doe navraag bij het team dat Canvas-UvA inricht. Het blijkt dat je wel kunt instellen dat docenten niet bij groepsomgevingen kunnen komen. Althans, ergens. Het team gaat ernaar kijken in het kader van rollen en rechten in Canvas.
De vraag is: wil je toegang tot groepen voor docenten altijd, standaard uitsluiten of wil je dat per vak kunnen instellen? Ik zou liefst willen dat studenten dit zelf kunnen instellen. Maar zoals bij alle applicaties geldt: niet altijd kan wat wij het liefst zouden zien. Het mooie aan Canvas vind ik wel dat je je wensen goed kenbaar kan maken in de Canvas-community (van leverancier Instructure) en dat de Canvas-gebruikers via stemming mogen bepalen welke wensen opgepakt worden. Zo zie ik dat alleen al tussen mijn vorige (voorjaar 2017) en mijn huidige vak in Canvas alweer enorm veel wensen van gebruikers zijn opgepakt.
Ik ben blij dat ik meedoe met de Canvas-pilots die nu bij enkele vakken aan de UvA plaatsvinden, want het mes snijdt echt aan twee kanten. Ik kan de didactische mogelijkheden van Canvas verder uitproberen en het Canvas-team krijgt input en stof tot nadenken. Het blijft leuk om de functionaliteiten van Canvas die het onderwijs verder kunnen innoveren en verbeteren uit te proberen. We gaan vrolijk verder met de pilot.
Danielle Sent, AMC