gran sasso
Het Gran Sasso-laboratorium in Italië, een van de plaatsen waar naar de relic neutrino’s gezocht zal gaan worden. Drone-foto gemaakt door Auke Pieter Colijn.

Elke seconde wordt de aarde gebombardeerd door enorme hoeveelheden neutrino’s uit het heelal. Deze neutrino’s zijn ontstaan in de oersoep, één seconde na de oerknal, maar zijn nog nooit waargenomen. Met het voorgestelde onderzoek ontwikkelt het consortium de techniek om deze relic neutrinos te ontdekken door het bestuderen van zwaar-waterstof tritium.

Het consortium, waarvan Auke Pieter Colijn de penvoerder is en waarbij ook UvA-natuurkundige Shin’ichiro Ando is betrokken, bestaat naast de Universiteit van Amsterdam uit de Radboud Universiteit, de Haagse Hogeschool, TNO, het Princeton Physics Department, het Laboratorio Nazionale di Gran Sasso, de Nederlandse Natuurkundige Vereniging, Ampulz en het Karlsruhe Institute of Technology.

NWA-ORC

Het project krijgt financiering in de tweede ronde binnen het programma van de Nationale Wetenschapsagenda: Onderzoek op Routes door Consortia (NWA-ORC). Naast het neutrino-consortium gaan nog 20 consortia in teamverband aan de slag met interdisciplinair onderzoek waarmee wetenschappelijke en maatschappelijke doorbraken binnen bereik komen. Ook in een tweede consortium, dat onderzoek zal doen naar zwarte gaten, zijn UvA-natuurkundigen betrokken. In alle projecten werken de gehele kennisketen en maatschappelijke organisaties, zowel publieke als private partijen, nauw samen.