Het Nederlandse Zwarte Gaten Consortium ontvangt een subsidie van 4,9 miljoen euro voor interdisciplinair onderzoek naar zwarte gaten. Bij het project, dat gecoördineerd zal worden vanuit de Universiteit Utrecht, zijn diverse UvA-natuurkundigen betrokken.
zwart gat
Artist’s impression van een zwart gat. Afbeelding: NASA.

Het Nederlandse Zwarte Gaten Consortium gaat interdisciplinair onderzoek doen naar zwarte gaten, van het ontwikkelen van telescopen en het geologische onderzoek voor de mogelijke komst van de Einstein Telescoop, tot pure sterrenkundige en theoretische vraagstukken. Via educatie en outreach proberen de onderzoekers hierbij een groot deel van de samenleving te betrekken.

Een interessante samenwerking is die van natuurkundige en wetenschapshistoricus Jeroen van Dongen en snaartheoreet Jan de Boer, die een promovendus zullen begeleiden die historisch en filosofisch onderzoek naar zwarte gaten zal doen, en die ook, samen met de UvA-wetenschappers, nauw betrokken zal zijn bij het inrichten van een tentoonstelling over het onderzoek naar zwarte gaten bij Rijksmuseum Boerhaave. Bij het project zijn verder UvA-fysici en –astronomen Alejandra Castro, Tanja Hinderer, Sera Markoff, Samaya Nissanke en Erik Verlinde betrokken.

Het consortium, waarvan Stefan Vandoren (Universiteit Utrecht) de penvoerder is, bestaat naast de Universiteiten van Utrecht en Amsterdam uit de Radboud Universiteit, Nikhef, de Universiteit Twente, de Universiteit Maastricht, het KNMI, de Technische Universiteit Delft, Universiteit Leiden, de Hogeschool van Amsterdam, TNO, de Hogeschool Utrecht, het Rijksmuseum Boerhaave, Museumplein Limburg, de Provincie Limburg, Innoseis, Shell, het Las Cumbres Observatory, het Black Hole Initiative (Harvard) en Natuurkunde.nl.

NWA-ORC

Het project krijgt financiering in de tweede ronde binnen het programma van de Nationale Wetenschapsagenda: Onderzoek op Routes door Consortia (NWA-ORC). Naast het zwarte-gatenconsortium gaan nog 20 consortia in teamverband aan de slag met interdisciplinair onderzoek waarmee wetenschappelijke en maatschappelijke doorbraken binnen bereik komen. Ook in een tweede consortium, dat onderzoek zal doen naar neutrino’s van kort na de oerknal, zijn UvA-natuurkundigen betrokken. In alle projecten werken de gehele kennisketen en maatschappelijke organisaties, zowel publieke als private partijen, nauw samen.