Per 1 januari 2021 neemt prof. Michel Haring de functie van directeur van het Swammerdam Institute for Life Sciences over. Haring, hoogleraar Plantenfysiologie, volgt prof. Marten Smidt op. Smidt zal zich weer volledig concentreren op zijn taken als hoogleraar Moleculaire Neurowetenschappen en zijn bedrijf Macrobian Biotech.
prof. Michel Haring

Het Swammerdam Institute for Life Sciences (SILS) is een multidisciplinair onderzoeksinstituut in de levenswetenschappen. SILS heeft als onderzoeksdoel het functioneren van levende organismen te begrijpen, van de meest fundamentele aspecten tot complexe fysiologische functies. Het instituut heeft ongeveer 240 medewerkers, verdeeld over vier onderzoeksthema's en vier underpinning technologies.

Michel Haring is sinds 2000 hoogleraar Plantenfysiologie in SILS. Binnen het onderzoeksthema Green Life Sciences werkt de Plantenfysiologie groep aan de stressrespons bij planten en onderzoekt daarbij de rol van vluchtige signalen in de interactie met andere organismen. De onderzoeksgroep heeft goede banden met de plantenveredelingsindustrie wat resulteert in een effectieve valorisatie van onderzoeksresultaten. In 2019 werd Michel aangesteld als faculteitshoogleraar aan de Faculteit Bètawetenschappen. Verder is Michel actief geweest bij onderwijsmanagement op zowel facultair, Graduate School als programmaniveau. Via zijn rol bij de Amsterdam Green Campus verbindt hij onderwijsorganisaties, beleidsmakers en bedrijven in verschillende duurzaamheidsprojecten.