Onderzoekers van het Rijksmuseum, de Universiteit van Amsterdam en de VU hebben katalytische activiteit van ultramarijn pigment waargenomen in experimenten waarbij methanol werd gedehydrateerd tot dimethylether. Ze verwachten dat het pigment ook de oxidatie kan versnellen van verven die door oude meesters werden gebruikt. Het onderzoek is onlangs gepubliceerd in het Journal of Cultural Heritage. Het was al onderwerp van een artikel in Chemistry World en werd belicht in een Nature Briefing.
Graphic abstract
Beeld: HIMS.

Veel historische schilderijen met ultramarijn vertonen de zogenaamde 'ultramarijnziekte' die de blauwe delen dof en grijs maakt. Onderzoekers van het Rijksmuseum en de Universiteit van Amsterdam hebben de afgelopen jaren het kostbare historische pigment nauwgezet bestudeerd. Onlangs resulteerde dit in een Science Advances-paper over de historische bereidingsmethode van het pigment uit Lapis lazuli gesteente. Nu, in een nog recenter artikel in de Journal of Cultural Heritage, rapporteren ze tot in chemische detail over de katalytische activiteit van het pigment.

Lees meer in het Engelse nieuwsbericht.