Op 6 maart is het zover! De studenten de Master redacteur/editor nodigen u uit voor de lancering van hun nieuwste boek. Elk jaar maken studenten van deze masteropleiding een boek waarvoor ieder van hen een bijdrage schrijft. Eerdere boekprojecten omvatten titels als 'Dirigent der woorden' (2021), 'Dwalen langs verhalen' (2022) en 'Samenlezing' (2023). Dit jaar richten de studenten hun focus op de naoorlogse periode voor Joods-Nederlandse kunstenaars in 'Makers en brekers.'
Kerngegevens van evenement Boekpresentatie 'Makers en brekers'
6 maart 2024
16:30 -18:30
BG 3
Ruimte
VOX-POP

In Makers en brekers verdiepen de studenten zich in het leven van Joodse kunstenaars en makers, op zoek naar wie zij waren en hoe zij een nieuw bestaan hebben opgebouwd na de Tweede Wereldoorlog. Konden zij breken met het verleden?

Het boek behandelt bekende namen zoals Marga Minco, Dola de Jong en Leo Vroman, naast kunstenaars die meer in de schaduw hebben gestaan, zoals Susanne Heynemann en Louise van Santen. De essays in Makers en brekers belichten niet alleen de originaliteit van deze kunstenaars, maar laten ook de rijkdom en complexiteit zien van de Joodse identiteit en het culturele mozaïek dat zij vertegenwoordigen.

Dit boek is een verzameling van essays waarin de studenten de invloed van oorlog en identiteit op het makerschap van deze kunstenaars onderzoeken. Het eindresultaat biedt een veelzijdige inkijk in het kunstenaarschap van de Joodse gemeenschap in Nederland na de Tweede Wereldoorlog.

De presentatie, onder leiding van Kiki Bolwijn en Geertje op de Hoek, zal beginnen met een voordracht van Maurits de Bruijn, gevolgd door een interview met Mia Corbey-van Praag en afsluiten met een borrel.

Aanmelden voor dit evenement kan door een mail te sturen naar uitgeverijredacteureditor@gmail.com.

BG 3

Ruimte VOX-POP