Tijdens de 380ste Dies Natalis van de UvA werd de Diesrede gehouden door de Amerikaanse filosoof Daniel Dennett. Er werden eredoctoraten uitgereikt aan Martin van den Brink, Willem Buiter, Daniel Dennett en Peter Zoller.

De Universiteit van Amsterdam (UvA) vierde op vrijdag 6 januari haar 380ste Dies Natalis (geboortedag). Rector magnificus prof. dr. Dymph van den Boom sprak in de openingstoespraak over de profilering van de Nederlandse universiteiten, over de rol van de overheid daarbij en over het profiel van de UvA. Vervolgens hield filosoof Daniel Dennett de Diesrede getiteld ‘Curiosity’. Eredoctoraten werden toegekend aan technologisch innovator Martin van den Brink, macro-econoom Willem Buiter, filosoof Dennett en theoretisch fysicus Peter Zoller het eredoctoraat van de UvA. De middag eindigde met de uitreiking van de prijs ‘UvA-docent van het jaar 2011' aan Gerben Moerman (Sociologie).

Rector magnificus Dymph van den Boom ging in haar rede - met als titel 'Een programma om je vingers bij af te likken' - in op de profilering van de Nederlandse universiteiten die momenteel in volle gang is. Zij schetste een beeld van het profiel van de UvA en ging in op de rollen van de Reviewcommissie en de overheid. De reviewcommissie heeft volgens Van den Boom nog flink wat voorwerk te verrichten, voordat een goede beoordeling van de universitaire profielen mogelijk is. De rol die de reviewcommissie zou kunnen spelen richting de universiteiten en de overheid werd verkend.

Diesrede

Onder de titel Curiosity hield prof. Daniel Dennett de Diesrede ter gelegenheid van de 380ste Dies Natalis van de UvA. Onze huidige kennis is gestoeld op de onuitputtelijke nieuwsgierigheid die onze voorouders aan de dag legden. Dennett verkende het schemergebied tussen nieuwsgierigheid en exploratie. Mensen zijn nieuwsgierig. Evolutie is een exploratief proces, maar de term exploratie heeft ook een sterk mentalistische connotatie. Alhoewel de menselijke soort kampioen is als het om nieuwsgierigheid gaat, wees Dennett ook op de oude stelregel ‘Curiosity killed ….. the cat’.

Eredoctoraten

Vlnr: Willem Buiter, Peter Zoller, Daniel Dennett en Martin van den Brink

De UvA verleende eredoctoraten aan ir. Martin van den Brink, prof. dr. Willem Buiter, prof. dr. Daniel Dennett en prof. dr. Peter Zoller. Van den Brink kreeg het eredoctoraat omdat hij van grote betekenis is geweest voor het enorme succes van de halfgeleiderindustrie. Buiter ontving het eredoctoraat vanwege belangrijk onderzoek op macro-economisch terrein en zijn bijdrage aan het macro-economische beleid. Dennett werd geëerd voor de verstrekkende verschuivingen die hij teweegbracht in de manier waarop filosofen naar de hersenen kijken. Zoller, tot slot, werd onderscheiden voor zijn grensverleggende werk op het gebied van laserlicht en atomen.

UvA-docent van het jaar

De Dies Natalis werd afgesloten met de uitreiking van de prijs voor de beste UvA-docent van 2011. De genomineerden waren: David Rijser (Latijn), Dorothee te Riele (Spaans), Gabor Linthorst (Geneeskunde), Jook Walraven (Natuurkunde en Sterrenkunde) en Gerben Moerman (Sociologie). Na het voorlezen van het juryrapport reikte juryvoorzitter Tessa van Ligten (CSR) samen met de rector magnificus de prijs voor de docent van het jaar uit aan Gerben Moerman.