Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Met een nieuwe blik naar onze straten kijken, en kritisch zijn over de manier waarop we ze indelen. Dat doet Marco te Brömmelstroet in de Engelse versie van zijn boek genaamd ‘Movement’. De ‘fietsprofessor’, zoals hij zichzelf noemt op Twitter, vertelt over zijn visie op de openbare ruimte in het kader van Wereld Fietsdag op 3 juni. Tevens de dag waarop hij zijn oratie uitspreekt, en ook nog eens de dag waarop hij door de Verenigde Naties uitgeroepen wordt tot fietsambassadeur.

Marco te Brömmelstroet is hoogleraar Urban Mobility Futures. In zijn onderzoek komen de onderwerpen mobiliteit en ruimtelijke planning sterk naar voren. Hoe we onze ruimte indelen en wat we centraal stellen in ons straatbeeld. Waarom is de auto zo belangrijk, en denken we zo veel vanuit motorische voertuigen? Samen met Thalia Verkade, journalist voor onder andere De Correspondent, ging hij op ontdekkingsreis naar de mogelijkheden van onze straten. Daarbij stellen ze niet alleen vragen, maar kijken ze ook naar hoe het anders kan.

Te Brömmelstroet: ‘Nederland loopt in vele opzichten voorop. We zijn een echt fietsland. Maar we hebben daardoor ook vooral de verkeerskunde laten bepalen hoe onze straten eruit zien. En daarin neemt de auto nog steeds een dominante plek ik. Dat is schadelijk voor onze gezondheid – en die van de planeet. Er is bijvoorbeeld geen plaats voor voetgangers of mensen die in een rustiger tempo willen fietsen, of voor buitenspelende kinderen. Dat moeten we in de toekomst veranderen. Hoe lossen we het op?'

’Een belangrijke stap daarin is het niet meer voor lief nemen dat we onze straten vooral zijn gaan zien als plekken voor de efficiënte doorstroming van automobiliste, fietsers en voetgangers. Maar ook als plekken om te spelen, om groen te laten groeien, om elkaar te ontmoeten.’

‘We zien in steden als Amsterdam dat dit steeds meer begint te knellen. En wat er gebeurt als je ineens tot de ontdekking komt wat je terugkrijgt als je de ruimte voor 10.000 geparkeerde auto’s kan vervangen. Wat vooral interessant is dat we dan plotseling zien hoe ingewikkeld de invulling van de openbare ruimte eigenlijk is. Dat hebben we al decennia genegeerd, met alle negatieve gevolgen voor de stad, de straat en haar inwoners van dien,’ aldus Te Brömmelstroet.

Het Engelse boek van Te Brömmelstroet en Verkade

Vrijdag 3 juni is een bijzondere dag voor Te Brömmelstroet. Op Wereld Fietsdag, de dag die in 2018 is uitgeroepen door de Verenigde Naties als moment om het bestaan van de fiets te vieren, wordt hij uitgeroepen tot fietsambassadeur door de VN. Voor zijn inzet ontvangt hij de 2022 award van Wereld Fietsdag.

Hoewel het in Nederland bijna niet voor te stellen is, kan over de hele wereld ongeveer vijftig procent van de bevolking niet fietsen. Omdat het bijdraagt aan duurzaamheid,gezondheid en veel van de Sustainable Development Goals, willen de Verenigde Naties fietsleiders en organisaties uit de hele wereldwijde samenleving versterken.

En als kers op de taart vindt de oratie van Te Brömmelstroet plaats op dezelfde dag. In zijn oratie gaat hij in op de taal die we gebruiken in gesprekken over mobiliteit en waarom het belangrijk is om hier veel beter over na te denken. Hoe kunnen we meer reflexief worden ten opzichte van mobiliteitsinnovaties? Te Brömmelstroet beantwoordt het in zijn oratie. Tip: Kom op tijd, want het beloofd druk te worden. Of kijk naar de livestream.