Jan Aten van de Faculteit der Geneeskunde is tot UvA Docent van het Jaar 2022 verkozen. Studenten uit de jury Robin Blom (lid Centrale Studentenraad) en Paula Eikelboom (ASVA Studentenunie) maakten dit bekend tijdens de UvA Onderwijsdag in de Singelkerk.
Uitreiking UvA Docent van het Jaar 2022 Jan Aten
V.l.n.r. Paula Eikelboom (ASVA), Jan Aten en Robin Blom (CSR) (foto door Ljilja Suvajdzic)

Aten doceert Pathologie in de Bachelor Geneeskunde. Naast docent is Jan coördinator van het vak pathologie en verdiept hij zich in experimentele pathologie op het gebied van immunologie, nefrologie en celbiologie.

De jury is onder de indruk van de gestructureerde aanpak van Aten’s onderwijs. 'We hebben in zijn videocolleges gezien dat wanneer Aten een nieuw onderwerp introduceert, hij eerst verwijst naar kennis die de studenten al hebben. Daardoor begrijpen zij de nieuwe stof gemakkelijker.' Volgens de jury valt de cursushandleiding van Aten op door de helderheid. In duidelijke en eenvoudige taal legt Aten de studenten uit wat de verwachte leerresultaten zijn en hoe zij hun verworven kennis in de praktijk kunnen toepassen. Aten moedigt studenten aan om goed en aandachtig naar de stof te kijken en hij stimuleert hen tot zelfregulering van hun leerproces.

Rust en geduld

'Aten weet een vriendelijke en open sfeer te creëren in zijn lessen. Hij kent de namen van zijn studenten en straalt rust en geduld uit, zodat studenten de ruimte voelen om vragen te stellen. Zijn feedback aan studenten is zeer constructief. Het is dan ook geen wonder dat studenten zijn vriendelijkheid en steun en zijn vermogen om ingewikkelde materie heel duidelijk uit te leggen, prijzen. Jan vindt in zijn lessen een prachtige balans tussen ondersteuning en begeleiding en het aanmoedigen van zelfregulering. Hierdoor is Jan Aten dit jaar de UvA Docent van het Jaar 2022.'

Bekendmaking tijdens de Onderwijsdag

Jury

Jan Aten werd gekozen als UvA Docent van het Jaar 2022 door een jury. Deze jury bestaat uit Tessa Trapp (voorzitter van de Centrale Studentenraad), Robin Blom (lid van de Centrale Studentenraad), Paula Eikelboom (vice-voorzitter van de ASVA Studentenunie), Geert ten Dam (voorzitter College van Bestuur) en David Bos (UvA Docent van het Jaar 2021). In april is er per faculteit een docent van het jaar genomineerd, te weten Mohammad Nasiri (Economie en Bedrijfskunde), Erik Bekkers (Faculteit der Natuurwetenschappen), Vassilis Dafnomillis (Faculteit der Rechtsgeleerdheid), Colin Sterling (Faculteit der Geesteswetenschappen), Milio van der Kamp (Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen) en Richard aan de Stegge (Faculteit der Tandheelkunde).

Van deze docenten bestudeerde de jury colleges, lesmateriaal, cursusinhoud en -handleidingen en alle gemaakte opmerkingen van studenten en personeel om tot een besluit te komen.