Voor goed onderwijs
Win-actie! Nomineer en maak kans op Film & Pizza bij Kriterion voor twee personen. Onder alle ingediende nominaties worden 10 x 2 kaarten verloot!
Er zijn vier categorieën met elk een onderwijsprijs. De categorieën sluiten aan op thema's uit het instellingsplan en onderwijsvisie van de UvA.
Prijs voor docent | De UvA vindt het belangrijk om activerend onderwijs aan te bieden met een hoge betrokkenheid van studenten (Instellingsplan, p.5). Alle faculteiten zetten daarom in op activerende werkvormen (Onderwijsvisie, p.7) en de UvA wil ruimte blijven bieden aan rijke, kleinschalige leeromgevingen om studenten kwalitatief hoogwaardig onderwijs te kunnen bieden (Onderwijsvisie, p.6).
Deze docent is fantastisch en weet me als geen ander aan te spreken bij hoorcolleges. Met het contrast dat zij scheppen kost het me bijna moeite om andere colleges nog leuk te vinden. Dankzij hen weet ik waarom ik deze studie doe.Ingediende nominatie
Deze docent kon heel boeiend vertellen. Normaal gesproken ben ik na 15 min luisteren afgeleid door iets anders. Maar bij hen kon ik oprecht 1,5 uur achter elkaar aandachtig luisteren. Zij hadden ook hele interessante of grappige anekdotes/ voorbeelden die ook nog goed aansloten bij de stof.Ingediende nominatie
Prijs voor docent | Op basis van de Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zet de UvA in op een goede aansluiting van het onderwijs op de diversiteit in achtergrond en talent van de studenten (Onderwijsvisie, p.6). Brede toegankelijkheid en gelijke kansen in het onderwijs zijn daarbij belangrijk (Instellingsplan, p.5). Er moet actief gewerkt worden aan diversiteit, inclusiviteit en gelijkwaardigheid om talenten aan te trekken, te binden en op te leiden (Instellingsplan, p.4)
Deze docent geeft op een leuke en leerzame manier les. Zij houden studenten gemotiveerd en zorgen ervoor dat iedereen mee kan volgen. Daarnaast merk je dat zij oprecht geïnteresseerd zijn in je persoonlijke leerproces. Ze geven het gevoel dat je er toe doet en gezien wordt.Ingediende nominatie
Deze docent creëert een open en respectvolle klasomgeving, waarin iedereen zich comfortabel voelt. Zij bouwen persoonlijke relaties op met studenten en biedt ondersteuning, vooral voor eerstejaars die zich aanpassen aan het leven in Amsterdam. Ze doen er alles aan om het welzijn van haar studenten te waarborgen.Ingediende nominatie
Prijs voor vak, onderwijsproject of -team | De UvA streeft naar onderwijsvormen waar studenten met partijen in de samenleving samen leren om kennis te creëren, vraagstukken te analyseren en problemen op te lossen (Onderwijsvisie, p.12). Hierbij wordt de samenwerking met diverse maatschappelijke organisaties, bedrijven en kennisinstituten opgezocht (Instellingsplan, p.5). Ook wordt de samenwerking tussen de disciplines binnen de UvA bevorderd. Dit draagt bij aan vernieuwing binnen de afzonderlijk vakgebieden en helpt om beter in te kunnen spelen op vraagstukken van de toekomst (Instellingsplan, p.5).
Studenten nemen eigenaarschap over hun leerproces en delen de verantwoordelijkheid in groepsprojecten. Het gestructureerde rooster – met deadlines om 17:00, herstelweken en pauzes – biedt ruimte voor reflectie en tijd voor ontspanning.Ingediende nominatie
Studenten krijgen de kans om samen te werken met externe partners en in groepen te werken. Het programma is hier volledig op ingericht, en deze cursus is daar een goed voorbeeld van.ingediende nominatie
Prijs voor vak, onderwijsproject of -team | De UvA vindt het essentieel om in het onderwijs te blijven experimenteren en vernieuwen om studenten krachtige en rijke leeromgevingen te bieden (Onderwijsvisie, p.7). Dit kan bijvoorbeeld via blended onderwijs, door in te spelen op recente ontwikkelingen (zoals het gebruik van AI) of door gebruik te maken van niet-traditionele onderwijsruimtes.
Deze docent geeft interactieve lessen en motiveert studenten om actief deel te nemen. Zij experimenteren met innovatieve toetsvormen, zoals een onderhandelingssimulatie, en organiseerde een leerzame studiereis naar Brussel.Ingediende nominatie
De nominatieperiode is van 5 t/m 30 mei 2025. Tijdens deze periode kunnen alle studenten en medewerkers van de UvA een individuele docent, vak, onderwijsproject of -team nomineren voor de UvA Onderwijsprijzen 2025.
Na de nominatieperiode vindt er een voorselectie van genomineerden plaats op basis van het hoogste aantal nominaties. Zij worden benaderd met de vraag of zij als individuele docent of in teamverband kandidaat wil zijn voor de UvA Onderwijsprijzen. De benaderde kandidaten die mee willen doen worden vervolgens beoordeeld door een jury.
Er zijn twee jury’s, een jury voor de prijzen voor individuele docenten en een jury voor de prijzen in teamverband. De jury’s bestaan uit betrokken UvA-medewerkers met expertise gerelateerd aan de categorieën en studenten van de Centrale Studentenraad en de Studentassessor (zie samenstelling jury). Aan wie de onderwijsprijzen worden uitgereikt, wordt bepaald op basis van:
Schriftelijke toelichtingen (elke nominatie bevat een toelichting van de student/medewerker);
Een brief van deelnemende kandidaten met daarin reactie op de nominatie, toelichting op hun onderwijs(initiatief) en een onderbouwing van daarin gemaakte keuzes (onderwijsvisie), volgens de geldende criteria.
Een good practice die de kandidaat deelt uit hun onderwijs.
De jury beoordeelt de inzendingen aan de hand van vastgestelde algemene criteria en aanvullende categorie-specifieke criteria.
Tijdens de UvA Onderwijsdag 2025 op 28 oktober 2025 worden de onderwijsprijzen uitgereikt.
De UvA Onderwijsprijzen 2025 wordt georganiseerd door een projectgroep die bestaat uit vier collega’s van het TLC-Centraal, de UvA studentassessor en studenten van de Centrale Studentenraad (CSR).
Maandag 19 mei in Spui25
De docenten die afgelopen jaar een UvA Onderwijsprijs in ontvangst namen vertellen over hun 'good practices' in drie korte, krachtige presentaties. Leer over hun werkwijze en hoe zij vormgeven aan het onderwijs.
5 - 30 mei 2025
Nominatieperiode
Juni – September 2025
Juryproces
28 oktober 2025
Uitreiking prijzen tijdens UvA Onderwijsdag
Erjo Beitler (voorzitter)
Erjo Beitler is didactisch adviseur en opleider bij het Centrale Teaching and Learning Centre. In deze functie verzorgt hij bij meerdere faculteiten (onderdelen van) het BKO traject voor docenten. Activerend en inclusief onderwijs zijn daarin belangrijke speerpunten. Daarnaast is Erjo betrokken bij verschillende programma’s die zich op deze thema’s richten, zoals een training Deep Democracy in the classroom en de TLC kaartenset met activerende werkvormen. Als voorzitter van de jury ziet hij het als zijn taak om de expert-duo's te ondersteunen in hun keuzes voor de onderwijsprijzen.
Brit Griesbertz
Brit Griesbertz is docentopleider bij het Teaching & Learning Centre van FNWI. Zij geeft trainingen over inclusief onderwijs, waaronder in het BKO FNWI en BKO+ traject “Step into your Student’s Shoes”, en zij geeft ook “Hot Moments” workshops. Daarnaast maakt zij deel uit van de SIG International Classroom en de Diversity Sounding Board op FNWI. Brit vindt dat inclusief onderwijs een proces is en niet iets wat ooit ‘af’ is en om die reden blijft feedback belangrijk. Daarom zal zij, binnen de categorie inclusief onderwijs, letten op welke manier de docent haar/hen/zijn beoogde doelen omtrent inclusiviteit en diversiteit toetst aan de leerervaring en leeropbrengst van de studenten en welke stemmen hierin worden meegenomen.
Jacobijn Olthoff
Jacobijn Olthoff is opleidingsdirecteur van de Interfacultaire Lerarenopleidingen. Zij leiden universitaire studenten op voor het beroep van leraar in het voortgezet onderwijs. Otlthoff’s kennis en ervaring met mooie voorbeelden van activerend en inclusief onderwijs ligt zowel binnen het voortgezet onderwijs als in het hoger onderwijs. Van huis uit ben is Olthoff antropoloog met een ruime onderzoekservaring in Latijns-Amerika; onder andere in Peru heeft zij arenlang gewerkt met tienermeiden in de arme volkswijken van Lima. “Activerend onderwijs is in mijn ogen voorwaardelijk voor goed inclusief onderwijs, omdat dat wat studenten en leerlingen leren beter beklijft als zij - allemaal vanuit hun talenten en op hun manier - actief betrokken zijn bij het onderwijs.”
Rien de Vos
Rien de Vos is hoogleraar Onderwijs en Opleiden aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Zijn onderzoek richt zich specifiek op het verbeteren van interprofessionele samenwerking. Daarnaast is hij is bestuurlijk actief op het gebied van professionele ontwikkeling van docenten, zo is hij voorzitter van de programmacommissie onderwijskundig leiderschap (POL) van de UvA, en inkomend voorzitter van de UvA TLC-board. De Vos is verbonden aan het Amsterdamumc, faculteit der geneeskunde van de UvA.
Willem Volker (CSR)
- bio volgt -
Imber van Dijk (voorzitter)
Imber van Dijk is werkzaam bij het Teaching & Learning Centre van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid als onderwijskundig adviseur Blended Learning en docentopleider. Hij houdt zich bezig met de implementatie van activerend onderwijs, daar dit tevens een van de speerpunten is van de facultaire onderwijsvernieuwing. Daarnaast is hij ook coauteur van de TLC kaartenset met activerende werkvormen. Als jurylid beoordeelt Imber hoe activerende leer strategieën effectief worden geïntegreerd in de onderwijspraktijken.
Rosanne van Wieringen (IIS)
Rosanne van Wieringen heeft in de afgelopen vijf jaar diverse transdisciplinaire onderwijsinitiatieven zoals Placemaking en Change Making, vormgegeven en onderwezen bij het Instituut voor Interdisciplinaire Studies en bij de opleiding Interdisciplinaire Sociale Wetenschappen. In deze onderwijsvormen staat de verbinding met de samenleving centraal en leren studenten zowel om binnen het team, als ook met opdrachtgevers en andere betrokkenen samen te werken en oplossingsrichtingen te co-creëren. Daarom zal zij als jurylid letten op de aandacht en begeleiding die er in onderwijs is om de samenwerking te faciliteren en hoe er gereflecteerd wordt door ieder die bij die samenwerking betrokken is.
Charlotte Meijer
Charlotte Meijer is onderwijskundig adviseur aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Hier werkt ze samen met een team van studentcollega's aan onderwijsinnovaties met als doel het best mogelijke onderwijs voor VU-studenten mogelijk te maken. Charlotte richt zich vooral op activerend blended onderwijs, praktische onderwijstips en students as partners.
Mark van der Veen
Mark van der Veen is directeur van de Graduate School of Business bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, hij is ook vicevoorzitter van de Universitaire Commissie Onderwijs van de UvA. Eerder was Mark o.a. voorzitter van de sectie Strategy & International Business en directeur van het Wetenschappelijk Instituut voor Milieu-Management. Hij doceert onder andere Purpose-Driven Strategy en Business Ethics & Sustainabilty en organiseert inspirerende gastcolleges in DeLaMar en Carré. In de onderwijsprogramma’s waarvoor Mark verantwoordelijk is zijn internationalisering, duurzaamheid, ethiek, innovatie en de inbreng van opdrachten vanuit de praktijk belangrijke aspecten.
Angelina Senchi (studentassessor)
Angelina Senchi is sinds september 2024 de centrale studentassessor aan de Universiteit van Amsterdam. In deze rol vervult zij een brugfunctie binnen de UvA-gemeenschap, waarbij zij zich inzet voor inclusief en toekomstgericht onderwijs. Daarnaast is zij masterstudent Boekwetenschap en was zij actief binnen de Geesteswetenschappen als ambtelijk secretaris én voorzitter van de studentenraad, maar ook als medewerker bij het Allard Pierson. Angelina speelt een actieve, adviserende rol voor het College van Bestuur, de medezeggenschap en andere studenten, beleidsmakers en initiatieven die bij haar aankloppen. Met haar scherpe blik en verbindende stijl heeft zij oog voor impact, creativiteit en studentbetrokkenheid voor onderwijsverbetering.
Ingmar Visser
- bio volgt -
Van de ontvangers van de onderwijsprijs wordt gevraagd om hun onderwijsexpertise, manier van werken en/of invulling van de docentenrol als voorbeeld uit te dragen binnen en buiten de UvA. Daarom wordt de ontvanger van een UvA Onderwijsprijs ‘onderwijsambassadeur’ genoemd. De UvA Teaching & Learning Centres (TLC) ondersteunen de onderwijsambassadeurs in het delen van hun expertsise door het bieden van platform voor kennisdeling.
Ontvangers van de UvA Onderwijsprijzen 2024:
De UvA Docenten van het Jaar zijn: Jan Aten (2022), David Bos (2021), René Smits (2020), Elio Baldi (2019), Frank Nack (2018), Antoinette Muntjewerff (2016-2017), Bas de Bruin (2015), Joris Marée (2014), Mieke Mulder (2013), Jan van Maarseveen (2012), Gerben Moerman (2011), Sander Bais (2010), Peter Starreveld (2009), Mathieu de Bakker (2008) en Maria Bonaria Urban (2007).
Tot 2022 werd de UvA Docent van het Jaar verkiezing georganiseerd. De vorm van de verkiezing stond daarna ter discussie. Dit leidde tot een evaluatie (uitgevoerd door TLC-Centraal) met als resultaat een nieuwe vorm: UvA Onderwijsprijzen 2024.