Meerdere universiteiten, waaronder de UvA, zijn opgeroepen door studenten en medewerkers om de banden met de fossiele industrie te verbreken. Begin februari kondigde de UvA aan geen nieuwe onderzoekssamenwerkingen aan te gaan met Shell of soortgelijke bedrijven uit de fossiele industrie totdat hierover een UvA-brede dialoog heeft plaatsgevonden. De vraag hoe en met wie we samenwerken staat centraal. De UvA-brede dialoog is op 29 maart gestart met een online bijeenkomst. In mei en juni gaat het gesprek door op Science Park, de Roeterseilandcampus en het Universiteitskwartier.

Doel van de dialogen

De dialogen geven verschillende perspectieven op de samenwerking met de fossiele industrie. Naar aanleiding van de gesprekken wordt het huidige beleid over samenwerking met derden geëvalueerd en mogelijk aangepast zodat het beter past bij de wetenschappelijk expertise en waarden die bij de UvA horen.

Doe mee aan de dialogen op de campus

In mei en juni wordt er op alle campussen een dialoog gevoerd. Iedereen die aan de UvA studeert of werkt is uitgenodigd om hieraan deel te nemen. Arno Kourula: ‘Het doel van de online lancering op 29 maart was om verschillende perspectieven op de samenwerking te belichten. In de dialogen op de campus ligt de focus op het bepalen de belangrijkste vragen en problemen die moeten worden aangepakt’.

Hieronder vind je de data van de komende dialogen:

Terugblik eerste dialoog 29 maart

Op 29 maart vond de eerste bijeenkomst plaats. Tien studenten en medewerkers gaven een pitch waarin zij hun standpunten voor het debat presenteerden. Daarna werden standpunten besproken in kleinere groepen. Arno Kourula, wetenschappelijk coördinator en begeleider van de dialogen: ‘We zagen sprekers en deelnemers die zich met passie inzetten voor de energietransitie en open waren in het gesprek naar elkaar. We kijken dan ook uit naar de volgende dialogen, verspreid over de campus.’

Kon je niet aanwezig zijn bij de eerste bijeenkomst? De pitches en presentaties zijn hier terug te kijken.

Ander nieuws over dit onderwerp