UvA-onderzoeker Antonija Oklopčič krijgt een Early Career Award toegekend van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). De Award is bedoeld voor onderzoekers in Nederland die aan het begin van hun carrière staan en die vernieuwende, originele ideeën hebben.
Het Trippenhuis (Foto: KNAW)

De prijs, die jaarlijks wordt uitgereikt, bestaat uit een bedrag van 15.000 euro en een kunstwerk. In totaal zijn er dit jaar twaalf laureaten. De uitreiking van de KNAW Early Career Award vindt plaats tijdens een feestelijke bijeenkomst in het KNAW Trippenhuis op 15 februari 2024.

Antonija Oklopčič

Universitair docent astronomie, Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica.

Oklopčić heeft een nieuwe methode ontworpen om planeten te observeren die zich in een proces bevinden dat leidt tot het verliezen van hun atmosfeer, zoals dat bijvoorbeeld het geval is bij Mars. Innovatief aan haar aanpak is dat deze methode niet alleen theoretisch is ontwikkeld maar ook experimenteel is getest. Daarnaast heeft Oklopčić een nieuw theoretisch model ontwikkeld voor ontsnappende atmosferen van exoplaneten, wat inzicht biedt in de veranderingen van planeten na hun geboorte. Hiermee brengt ze nieuwe onderzoeksvelden aan het licht en opent ze de baan voor andere technieken om atmosfeerverlies bij exoplaneten te bestuderen.