Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Hoe ontwerpen we een slim elektriciteitsnet dat inspeelt op de groei van zonnepanelen en blijft werken als de zon niet schijnt? Kan je met een simpele 3D-geprinte lens, een smartphone, en slimme software huidkanker detecteren zonder naar een dokter te hoeven gaan? Dit zijn het soort vragen waar studenten in de nieuwe opleiding Science, Technology & Innovation mee aan de slag gaan. Zo worden ze uitgedaagd om hun kennis van natuurkunde, scheikunde, biologie, wiskunde, aard- en milieuwetenschappen, en informatiewetenschappen in te zetten bij het vinden van oplossingen voor complexe en actuele problemen.

Grote behoefte aan technisch opgeleide bèta-studenten

‘Met deze opleiding combineren we onze kracht van bètawetenschappelijk toponderwijs én een brede, maatschappelijk betrokken universiteit met technische vaardigheden. Dit zal tot nieuwe inzichten en toepassingen leiden en we beantwoorden hiermee de grote behoefte aan technisch opgeleide bèta-studenten. Ik feliciteer het enthousiaste team met deze mijlpaal!’, zegt Peter van Tienderen, decaan van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica waar de studie is ondergebracht.

Ook Chris Slootweg, de beoogd opleidingsdirecteur van deze nieuwe bachelor, is erg blij dat het proces voor het goedkeuren van deze opleiding succesvol is verlopen. ‘We zijn in één keer met vlag en wimpel geslaagd met lovende commentaren van de commissie.’ Een van de redenen achter deze nieuwe opleiding noemt hij de grote vraag naar technisch geschoold personeel. ‘In de regio Amsterdam zijn er geen technische universiteiten, dus dit is een kans voor ons om studenten op te leiden in de fundamentele natuurwetenschappen en hen te voorzien van de nodige praktijkervaring. Want wat deze opleiding bijzonder maakt, is de nadruk op zowel theorie als de toepassing van kennis.’ 

Opzet en programma

De nieuwe en Nederlandstalige opleiding gaat het collegejaar 2024-2025 van start. Het studieprogramma is opgebouwd rond vier hoofdthema’s: 1) Hightech designermaterialen, 2) Duurzame energie en circulaire grondstoffen, 3) Ontwerp met levende bouwstenen, 4) Informatiewetenschappen, digitale modellering en simulatie. Ontwerp- of probleemgestuurd onderwijs staat centraal waarbij studenten, in samenwerking met experts van binnen en buiten de universiteit, voor een concreet probleem een oplossing gaan ontwikkelen.

In de UvA Makerspace gaan ze vervolgens prototypes van deze oplossingen ontwerpen en testen. ‘We werken bijvoorbeeld samen met de Port of Amsterdam aan duurzame energie’, vertelt Slootweg. ‘Hun missie is om tegen 2030 één miljoen ton waterstof te kunnen vervoeren. Als opleiding dragen we straks bij aan het faciliteren van deze duurzaamheidsambitie door studenten uit te dagen om antwoorden te vinden hoe dit te realiseren.’

Aankomende studenten kunnen kennismaken met Science, Technology & Innovation tijdens de UvA Bachelorweek 9-16 maart, en de Open Campus Dag op vrijdag 15 maart.