For best experience please turn on javascript and use a modern browser!
You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.
De Centrale Ondernemingsraad (COR) wil een onderzoek naar een andere jaarindeling, waarbij niet bij voorbaat vast moet staan dat 8-8-4 blijft. Het College van Bestuur (CvB) moet een beslissing nemen over een nieuwe jaarindeling voor/op 1 september 2026, en de nieuwe jaarindeling moet ingevoerd worden in het academisch jaar 2027-2028. 

Er is de Tussenevaluatie ‘Een slimmer Collegejaar’, een landelijk project waarin verbeteringen in de werkbaarheid en studeerbaarheid in het curriculum worden onderzocht. De belangrijkste inzichten zijn:

  1. Het collegejaar is erg lang en kan verkort worden met een langere zomerperiode en/of kerstreces. 
  2. Het aantal toetsmomenten is erg hoog en er zouden minder toetsen en/of herkansingen ingepland kunnen/moeten worden. 
  3. Het curriculum is erg vol; een minder vol curriculum waarbij vermeden wordt dat de vrije ruimte wordt ingevuld met verplichte nieuwe activiteiten zorgt voor meer rust. 

De COR onderschrijft die verbetervoorstellen volledig, maar wil graag een radicaal hieraan verbonden punt maken. Het streven moet niet zijn om bij voorbaat een matig functionerende jaarindeling (8-8-4) met wat kleine aanpassingen in stand te houden. De UvA moet op zoek naar een jaarindeling die voldoet aan de voorwaarden van een gedoseerde en studeerbare jaarindeling: een korter collegejaar met minder toetsen/herkansingen, en een beter werkbaar en minder ‘vol’ curriculum.

De huidige structuur zorgt voor een constante en continue druk die zowel voor studenten als docenten die aansluitende blokken moeten onderwijzen vaak als onwerkbaar wordt ervaren. Bij sommige faculteiten wordt de 8-8-4 structuur als hoofdoorzaak van de werkstress en studeerstress ervaren, bij andere faculteiten past het model blijkbaar beter bij het werkproces. Dat maakt duidelijk dat een herziening van het collegejaar niet per se een one-size-fits-all model zijn. De randvoorwaarden moeten echter wel voor iedereen gelijk zijn.

Daarom stelt de COR als voorwaarde dat de nieuwe jaarindeling eerlijker is voor alle docenten en studenten. Nu zijn er per faculteit en/of opleiding en/of vak andere onderwijsvrije periodes, aantallen herkansingen, al dan niet mogelijkheden tot herkansen in de zomerperiode.

8-8-4 werd ooit (ondanks grote protesten) ingevoerd om uniformiteit te bereiken, zodat studenten probleemloos vakken bij een andere faculteit en bij andere universiteiten kunnen volgen. Maar tegen de tijd dat 8-8-4 aan de UvA werd ingevoerd, hadden andere universiteiten al tot andere jaardelingen besloten. Studentenkeuzes worden ook meer bepaald door de vraag op welke tijdstip en dag een vak gegeven wordt, niet of het een week eerder of later begint. Daarbij lukt het studenten ook om vakken te volgen bij andere universiteiten die gezegend zijn met een andere jaarindeling. Aangezien het reguliere onderwijs in de regel overdag is, en het extracurriculaire (honours- en keuzeonderwijs) meestal in de avond, lukt het studenten prima onderwijs op andere locaties dan de eigen te volgen. 

Principieel verkeerd aan 8-8-4 is dat het gefundeerd is op het beheersbaar houden van de zaalroostering. Terwijl je toch mag verwachten van een universiteit dat onderwijs, didactiek, werkbaarheid voor docenten en studeerbaarheid voor studenten de basis is van een jaarindeling.

De uniformiteit (onwrikbaarheid) van 8-8-4 heeft er juist toe geleid dat alle faculteiten hun eigen aanpassingen zijn gaan maken om het nog enigszins werkbaar en leefbaar te maken, waardoor er juist heel grote verschillen in de jaarindeling en docent en studentbelasting is ontstaan. 

  • Waarom nu dit pleidooi van de COR? Omdat dit academisch jaar de Onderwijsvisie wordt herschreven. In de nieuwe Onderwijsvisie moet wat de COR betreft ook een nieuwe jaarindeling bepaald worden.
  • Waarom nu? Sinds de invoering 10 jaar geleden die heel veel weerstand opriep, zou een aantal kinderziektes opgelost moeten zijn. Zoals de invulling van het vier-weken blok, dat te kort is om aan alle voorwaarden van toetsing te voldoen, en eigenlijk alleen geschikt is voor een heel beperkt soort vakken. Dat is tot op heden niet gelukt. Het is tijd andere alternatieven concreet te maken.
  • Waarom nu? Omdat de Arbeidsinspectie alweer een jaar geleden constateerde dat de werkdruk voor medewerkers te hoog is, wat zeker (maar niet uitsluitend) te maken heeft met het onafgebroken hoge tempo van 8-8-4. Ook bij studenten wordt de studiestress deels veroorzaakt door 8-8-4.
  • Waarom nu? Ook in het licht van (toekomstig) overheidsbeleid is het handig als er meer mogelijkheden komen voor faculteiten om de druk te spreiden. 

Omdat in het project Slimmer Collegejaar de structuur waarbinnen onderwijs gegeven niet bevraagd wordt, wil de COR een onderzoek naar een herziene jaarindeling, met daaraan gekoppeld een aantal concrete aanbevelingen. Het CvB wordt met klem verzocht een beslissing nemen over een nieuwe jaarindeling voor/op 1 september 2026, en de nieuwe jaarindeling moet ingevoerd worden in het academisch jaar 2027-2028.