Hoogleraar Smeets geeft een inkijkje in het geefgedrag van uiteenlopende ‘goed-doeners’: van kleine donateurs tot miljonairs en van beleggingsfondsen tot filantropische organisaties. Bij de UvA onderzoekt Smeets wat mensen drijft om hun tijd en middelen te investeren op een manier die de samenleving ten goede komt. Hij houdt zich bezig met het identificeren van de meest impactvolle manieren om deze bronnen te gebruiken. Daarnaast bestudeert hij wat miljonairs motiveert om aan goede doelen te geven, hoe de rijken denken over inkomensherverdeling en of mensen gelukkiger worden door geld. Ook kijkt hij hoe goede doelen en beleggers de positieve impact op de maatschappij kunnen vergroten. Na de presentatie volgt een panelgesprek met mensen en organisaties die iets teruggeven aan wetenschap en samenleving, waaronder het Amsterdams Universiteitsfonds en Annemiek Bosboom van stichting Doneer Effectief.

Over Paul Smeets

Paul Smeets is hoogleraar Filantropie & Sustainable Finance aan de Amsterdam Business School. Hij onderzoekt wat beleggers motiveert om duurzaam te gaan beleggen. Daarnaast heeft hij als doel om duurzaamheid systematisch terug te laten komen in het finance-onderwijsprogramma.

Annemiek Bosboom

Annemiek Bosboom is Adviseur Grote Giften bij de stichting Doneer Effectief. Ze begeleidt vermogenden op het gebied van effectief geven. Daarnaast is ze programma manager van een vermogensfonds.