Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Op woensdag 18 oktober begint het Amsterdam Dance Event (ADE). Vijf dagen en nachten lang is Amsterdam het internationale centrum van de elektronische muziek en muziekindustrie. Op zoek naar duiding rondom ADE? Benader een van onze onderzoekers op deze pagina.

Ben je journalist en heb je een specifieke vraag of wil je in contact komen met een wetenschapper die niet op deze pagina staat? Neem dan contact op met de afdeling Persvoorlichting via 020 – 525 2695 of persvoorlichting@uva.nl.

Op en voorbij de drum ’n bass-dansvloer

Sydney Schelvis is een Nederlandse musicoloog die momenteel werkt aan zijn promotieonderzoek naar beweging op en voorbij de drum ’n bass-dansvloer als katalysator voor veranderingen in stedelijke dynamiek. Hij behaalde zijn bachelor en master Muziekwetenschap en een onderzoeksmaster Art Studies aan de UvA, waar hij nu docent muziekwetenschap is. Schelvis is mede-oprichter van Amsterdance: the Amsterdam Electronic Dance Music Research Group aan de UvA. Daarnaast is hij actief betrokken bij het Amsterdamse nachtleven, met name als assistent-muziekprogrammeur bij de Melkweg in Amsterdam. | s.a.m.schelvis@uva.nl

De ontwikkeling van dance-genres

Rens Wilderom promoveerde op de ontwikkeling van dance-genres in drie landen (de VS, het VK en Nederland) die een belangrijke rol speelden in de geschiedenis van het genre. Hij maakte voor zijn onderzoek gebruik van grotere datasets en computationele analyse-technieken. Wilderom geeft met zijn onderzoek naar dance inzicht in de manier waarop nieuwe genres succesvol of onsuccesvol kunnen institutionaliseren. Zo concludeerde hij dat de punk belangrijk was voor de opkomst van de dance. | B.r.wilderom@uva.nl | 06 83 53 66 21

Muziek in het alledaagse leven

Oliver Seibt is cultureel muziekwetenschapper met een etnografische oriëntatie en een specialisatie in popular music studies. In zijn onderzoek richt hij zich op muziek in het alledaagse leven en (de globalisering van) Japanse populaire muziek. Op beide terreinen is hij vooral geïnteresseerd in de imaginaire dimensies van muzikaal gedrag. In 2013 was hij medeoprichter van de Duitstalige afdeling van de International Association for the Study of Popular Music (IASPM D-A-CH) en werd hij verkozen tot algemeen secretaris hiervan. Van 2019 tot en met 2022 was hij voorzitter van het bestuur van IASPM Benelux en tegenwoordig is hij bestuurslid. Samen met Ian Pocervina en Sydney Schelvis richtte hij in 2020 Amsterdance, de Amsterdam Electronic Dance Music Research Group, op. | f.o.seibt@uva.nl

De organisatie van het nachtleven

Timo Koren is universitair docent culturele economie. Zijn onderzoek gaat over de nachteconomie – specifiek nachtclubs in Amsterdam. In zijn promotieonderzoek richtte hij zich specifiek op het productieproces: het programmeren en organiseren van clubavonden. Koren gaat in op de manier waarop muziekgenres een rol spelen in de economische, sociale en culturele organisatie van het nachtleven. Hij wil erachter komen waarom sociale ongelijkheden in arbeids- en publiekparticipatie in nachtclubs per genre en per plaats verschillend zijn. Onderzoek naar uitsluiting in het nachtleven gaat vaak over deurbeleid, maar ook het productieproces kan veel inzicht bieden in racisme, seksisme, en klassisme in het nachtleven. | t.l.koren@uva.nl

Effect van genre op waardering

Alex van Venrooij is universitair docent Cultuursociologie. Hij onderzoekt de manier waarop binnen culturele velden - zoals de elektronische dance - indelingen in genres ontstaan, hoe deze classificaties zich ontwikkelen en welke effecten deze hebben op de waardering en beoordeling van artiesten. Eerder kreeg Van Venrooij een NWO Veni-subsidie voor het 4-jarige onderzoeksproject naar het succes en falen van dance in de VS, VK en Nederland. | A.T.vanVenrooij@uva.nl